ANNONS
ANNONS
radio-medieinköp

Radio växer när digitala medieköpen minskar

Nya siffror visar att radio går mot strömmen. Här är siffrorna för november.

443

Det rapporterar Resumé.

Siffrorna förmedlas av Sveriges Mediebyråers medlemmar. I november backade medieinvesteringarna med 4,2 procent jämfört med samma period förra året.

Den kategori som tappade mest var populärpress, som minskade med 39,6 procent. Även inköpen inom fackpress, annonsblad, och dagspress minskade kraftigt.

ANNONS
ANNONS

Av de digitala kanalerna tappade online video mest, minus 10,1 procent. Totalt backade de digitala medieinköpen 6,2 procent jämfört med november förra året.

Samtidigt var det flera kategorier som ökade. Förutom radio, som toppar listan på 12,9 procents ökning, gick det även bra för sociala medier, tv, samt utomhus- och bioreklam.

”November blev ett kvitto på att de traditionella räckviddsmedierna – såsom radio, utomhus/trafikreklam och TV – fortsatt är lokomotivet i marknaden. Mediekategorin radio gjorde sin starkaste novembermånad någonsin och även bio ökade kraftigt”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Att de digitala kanalerna backade tror Slörner kan bero på ”svårigheter med enhetliga valutor” samt bristande förtroende jämte mer traditionella kanaler.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS