ANNONS
ANNONS
marknadsförare-kreativa-pandemi

Post-pandemi: Hur mår våra marknadsförare?

Med teknikens hjälp har de flesta kunnat arbeta på hemifrån. Men hur har det kreativa arbetet påverkats av isoleringen?

134

Det reflekterar Marketing Weeks skribent Matt Barker över i en ny krönika. Utmaningarna under covid-19, både professionella och personliga, har satt fokus på arbetsrelaterad stress och utbrändhet, skriver Barker.

Han har även intervjuat flera personer i branschen. Alla delar de hans syn på pandemin och hur den påverkat arbetslivet för de kreativa.

”Jag tror inte att jag är ensam om att ha problem. Jag ser mig själv som mentalt stark, men det senaste året har varit väldigt tufft”, säger Mary-Anne, en marknadsförare från London.

ANNONS
ANNONS

Många i kreativa roller lider av att försöka spåna fram idéer och kreera över Teams eller Zoom. Det är helt enkelt väldigt svårt att ersätta en verklig konversation över några skisser eller en brainstorm på en whiteboard.

”Många har fått mentala problem och jag undrar om det har med vår industri att göra, då kreativa människor generellt behöver andra kreativa att studsa idéer mot. Jag har definitivt känt att det är en av de saker jag kämpat med under det senaste året”, fortsätter Mary-Anne.

Work-life balance

Med allt hemarbete har det varit svårare att sätta tydliga gränser mellan arbete och fritid. Dagarna smälter samman och när i princip allt arbete är digitalt finns alltid risken att medarbetare känner sig tvungna att vara uppkopplade och jobba dygnet runt.

”Att bara sitta i själv i det tysta är inte bra, men det är lika lätt att bli överväldigad med all den här teknologin. Man måste bygga ett nätverk av människor som man kan kontakta för att få tips och råd”, säger Pinterest b2b-marknadschef Visha Naul till Marketing Week.

Med så lite tid för umgänge finns även risken att dagarna på hemmakontoret blir helt fokuserade på att beta av en ”att göra”-lista.

”Att umgås med andra människor är en stor del av att gå till jobbet. Det är därför vi är i den här industrin, för att få jobba med riktigt kreativa personer och då behövs en kultur som främjar det utbytet av idéer och energier. Det handlar om samarbete, men också om att ha kul. Det måste vi tillbaka till”, säger Visha Naul.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS