ANNONS
ANNONS
mobil-tv-medietronen

Mobilen utmanar om medietronen – snart större än tv

På bara ett decennium har våra mediekonsumtionsvanor förändrats drastiskt. Mobilanvändandet har skjutit i höjden och utmanar nu traditionella kanaler på allvar.

85

På senare år har många företag lanserat appar för människor som vill försöka begränsa sin skärmtid. Dessa verkar dock inte ha fungerat särskilt bra, skriver World Economic Forum. Mellan 2011 och 2021 har skärmtiden på mobila enheter ökat med 460 procent. Det visar data som Recode samlat in om den amerikanska marknaden. Genomsnittsanvändaren spenderar numera 4 timmar och 12 minuter per dag med näsan i sin smartphone.

Enligt samma undersökning har mediekonsumtionen ökat över lag – men den ökningen är i stort sett bara tack vare mobilanvändandets exponentiella tillväxt. Det är till och med så att alla andra typer av mediekanaler i undersökningen, förutom datorer, har tappat från sina respektive nivåer för tio år sedan. Dator har ökat med jämförelsevis blygsamma 25 procent, medan radio tappat 19 procent. Konsumtionen av analoga tidningar och magasin har minskat med 50 procent.

Tv har länge regerat på mediekonsumtionstronen, en position som nu är allvarligt hotad av mobilen. Trenden är tydlig: tv tappar, medan mobilanvändandet ökar snabbt. Mellan 2011 och 2021 tappade tv 24 procent i skärmtid, från i genomsnitt 5 timmar och 14 minuter per dag till 4 timmar och 13 minuter tv per dag – bara 1 minut mer än det dagliga mobilanvändandet.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt har mobilanvändandets drastiska ökning fått kritik, skriver World Economic Forum. Många skyller en minskande koncentrationsförmåga på våra smartphones, med notiser, underhållning och sociala media som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. Vi är ständigt uppkopplade. Och medan antalet minuter på ett dygn fortsatt är 1440 har vi nu oändligt många fler bilder, videor, nyhetskanaler, bloggar, podcasts, filmer och tv-serier som alla vill att vi spenderar tid med just dem. Allt finns på mobilen, bara ett par ”swipes” bort.

Vad tror du: har vi sett en högstanotering för mobilanvändandet – eller kommer tillväxten att fortsätta?

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS