ANNONS
ANNONS
corona-detaljhandel-e-handel

Corona en katastrof för USA:s detaljhandel

Den fysiska butiken vacklade redan innan viruset – nu är den nere för räkning.

538

Det skriver USA Today. Coronapandemin har skapat en djup kris för detaljhandeln. Enligt data från GlobalData Retail har omkring 60 procent av butiksytorna i USA stängt igen temporärt – och risken finns att många av butikerna inte öppnar igen.

”Det här är den värsta kris som detaljhandeln har mött. Den är värre än finanskrisen 2008, och värre än 9/11. Som över en natt har hela detaljhandeln gått från att handla om vad människor vill ha till vad de behöver”, säger Neil Saunders, vd på Global Data Retail, till USA Today.

Krisen drabbar alla aktörer, stora som små. Många försöker återuppfinna hjulet i sin verksamhet, med nya sätt att behålla kunder – och i vissa fall skaffa helt nya. Ett exempel är sportjätten Nike, som kör träningspass via sin app. Enligt artikeln har bolaget sett en ökning i antalet användare av appen med 80 procent och en ökning av e-handeln med 30 procent under årets första kvartal.

ANNONS
ANNONS

Trots att handeln bromsat in till följd av krisen har e-handeln gått fortsatt starkt. Data från USA:s handelsdepartement stod e-handeln för 21,5 procent av all detaljhandel under januari och februari, att jämföra med 10 procent av handeln under helåret 2019.

Allt eftersom åtgärderna mot det nya coronaviruset stegrats har onlineshoppingen ökat. Siffror från Adobe Analytics visar att e-handeln steg med 38 procent under andra halvan av mars, jämfört med månadens första två veckor.

Medan e-handeln blomstrar finns det butiker som aldrig kommer att hämta sig från coronakrisen. En analys från Coresight Research spår att minst 15.000 butiker i USA kommer att tvingas stänga under året.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS