ANNONS
ANNONS
datadrivna-företag

Så får datadrivna företag ett försprång

De flesta företag strävar i dag efter att bli mer datadrivna. Men hur börjar man den resan? Det börjar med fem nyckelinsikter.

118

Datadrivet är greppet som gått från trend till mainstream. Hela 83 procent av VD:ar vill att deras företag ska arbeta mer datadrivet, visar en undersökning som IDC gjort på uppdrag av Tableau. Samtidigt finns det fortfarande många som kämpar med att göra just det, skriver dataanalysexperterna Tableau i en artikel i Forbes. Bara 30 procent av företagen uppger att beslut backas av dataanalys.

De företag som vill arbeta mer med data, men inte gör det ännu, benämner Tabluea som ”data-aware”. Dessa följer de företag som kallas ”data-leading”, det vill säga branschledande organisationer som tagit data på allvar.

Undersökningen från IDC hade samlade in svar från chefer i över 1000 organisationer från 10 olika länder. Resultatet talar sitt tydliga språk: företag som arbetar datadrivet får ett försprång mot sina konkurrenter, skriver Tableau.

ANNONS
ANNONS

Fem nyckelinsikter

I resultatet av undersökningen kunde man också utläsa några nyckelinsikter som driver på den utvecklingen.

Commitment. Resan från data-aware till data-driven börjar med insikten om att data är en strategisk tillgång. Sedan krävs beslutsamhet för att hänge sig till data och lyckas med bedriften att utvinna värde ur den. Det är som att öppna dörrarna till ett stort restaurangkök, skriver Tableau; på ytan ser det organiserat ut, men om man börjar vända uppochner på lådorna kommer man säkerligen hitta en del oreda. Processen kan smärta, men det gäller att omfamna alla eventuella förändringar.

Mindset. Uppmuntra till utforskande och lärande inom organisationen med data som hjälpmedel. Se till att ställa frågor och testa hypoteser. Våga misslyckas. Det främjar innovation.

Talent. Se till att alla medarbetare – och de nya ni tar in – är med på tåget. Alla ska vara medvetna om den datadrivna strategin och ha de kunskaper som krävs för att arbeta på det sättet. Om det kräver utbildning, prioritera det. Och kräver det nyanställning – se till att skriva en tilltagen kravprofil. Ju fler inom organisationen som kan förstå och använda data, desto bättre.

Trust. För att bli en datadriven organisation krävs en insikt om att alla anställda kan ta beslut och att sannolikheten att de besluten blir de bästa beror på relevant och uppdaterade data. Tillit från ledningen och en transparent struktur gör detta möjligt.

Sharing. Sällan kan ett problem lösas av enbart ett team inom en organisation. För att få utväxling på insamlandet av data – se till att dela den med alla delar av företaget. Eliminera alla grindvakter!

Tableau berättar om en kund som tack vare en ny data-delningskultur trimmade ner tiden för information att nå hela organisationen med 700 procent. I stället för två veckor tar det numera två dagar, vilket främjar ett agilt arbetssätt och gynnar strategiska beslutsfattande.

Att börja jobba datadrivet är en process. Det kräver planering och tydliga processer, utrymme för misstag och lärande. Men för dem som lyckas kan det ge stora fördelar.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS