ANNONS
ANNONS
second-party-data-ci

Pararbete ska rädda köpresan från datakvävning

Betrodda företag som hanterar kunduppgifter varsamt kan spela en nyckelroll när det gäller att förenkla för kunderna inom persondataskyddets regler och hyfs. Det skriver en expert på ”andrapartsdata”, på sajten Digital Marketing Magazine.

247

Konsten att hålla ihop kundens köpupplevelse – trots täta hopp mellan kanaler såsom webbsida, mobilapp och fysisk butik – är en av förmågorna som förutsätter data. Historiska kunddata, närmare bestämt, och analyserade på effektivt sätt.

”På ytan kan det här se ut som en utmaning för marknadsförare. Men titta djupare så finner du att det samtidigt medför rika möjligheter”, skriver Tim Abraham, ansvarig för vad han kallar andrapartsdata (second-party data) hos företaget Liveramp.

Lite eget, lite lånat

Just andrapartsdata är vad han lyfter fram som hemligheten som får det hela att funka bra trots ramarna.

ANNONS
ANNONS

”Andrapartsdata är helt enkelt förstahandsdata som ligger hos en pålitlig partner. Företaget som delar sina data är ett som är väl placerat för att säkerställa att konsumenten verkligen har önskat sig datadelningen. Och företaget som sträcker sig efter uppgifterna vet i sin tur precis var de kommer ifrån”, skriver Tim Abraham i artikeln.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS