ANNONS
ANNONS
apple-spårning-mail-safari

Nya funktioner från Apple slår mot riktad annonsering

Techjättens krigståg mot spårning och skräddarsydda annonser går vidare. Efter spårningsspärren för appar kommer nu liknande funktioner till mejlen och webbläsaren.

58

Det var i slutet på april som Apple rullade ut den senaste versionen av sitt mobila operativsystem. I iOS 14.5 ingår en ny funktion som kallas ”App Tracking Transparency”, vilken gör det möjligt för användare att tacka nej till att sin aktivitet spåras och delas mellan appar och över plattformar. Information som många företag använder för att skräddarsy riktade annonser.

Förändringen tycks ha välkomnats med öppna armar av användarna. Enligt data från Flurry har 96 procent av amerikanska iOS-användare tackat nej till vidare spårning. Apple har länge talat om vikten av användarsäkerhet, en approach som står i stark kontrast till antagonisterna Facebook och Google; två företag vars levebröd är just data. Nu kommer nästa insats från Apple: begränsad spårning i Apple Mail och webbläsaren Safari, rapporterar The Verge. Funktionerna finns med i de kommande versionerna av Apples operativsystem iOS, iPadOS och macOS som ska släppas i höst.

I Safari kommer IP-adresser döljas automatiskt. Apple har även lanserat en ny funktion som man kallar ”App Privacy Report”. Här kan användaren se vilka appar som spårar data, vilka som frågar efter tillgång till kontaktboken eller platsinformation. Rapporten kommer också att visa vilka tredjepartsaktörer som tar del av din information.

ANNONS
ANNONS

Även i Apple Mail kommer IP-adresser automatiskt att vara dolda. Dessutom hävdar Apple att man jobbar för att blockera så kallade spårningspixlar. Dessa pixlar finns i de flesta reklammejl och nyhetsbrev och används för att spåra om och när ett mejl har öppnats av användaren, samt för att se vilka element som hen klickat på. Detta är numera en vanlig funktion i nyhetsbrev och reklammejl. Trots det är det nog få som vet om att de blir spårade även i inkorgen.

Slutet för det moderna nyhetsbrevet?

Det återstår att se om blockeringsfunktionen för spårningspixlar finns med när nya Apple Mail lanseras med operativsystemen för iPhone, iPad och Mac i höst. Om den gör det kan det bli problem för datafiskande nyhetsbrev. Apples enheter står för över 93 procent av alla öppnade mejl på mobilmarknaden och drygt 58 procent av alla mejl öppnade på datorer. Detta enligt data från Litmus. Utan spårningen skulle det datadrivna nyhetsbrevet tappa mycket av sin attraktionskraft för annonsörer – och förlora sitt försprång mot andra kanaler.

Samtidigt är det en trend som redan anats på marknaden. Plattformar som Substack, där användare betalar en månatlig avgift för att få nyhetsbrev från sina favoritskapare, har snabbt ökat i popularitet.

”Reklamindustrin har utvecklat ett spårningsberoende och prioriterar botten av säljfunneln på bekostnad av bra och kreativt innehåll. Det är tragiskt”, säger Alex Kantrowitz, skapare av nyhetsbrevet Big Technology, till The Verge.

”Det är därför folk hatar reklam och reklambyråer.”

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS