ANNONS
ANNONS
Boscovs Skärmdump Boscovs com

Varuhuskedjans digitala åtgärder sätts på prov

Ett långsiktigt samarbete mellan Boscov’s, med bas i Pennsylvania, och en digital annonsbyrå kan ha rustat varuhuskedjan väl för stängningarna som nu drabbar branschen på grund av corona. Detta genom ett samspel mellan fysisk och digital närvaro.

155

När Amazon och Walmart har tagit två tredjedelar av marknaden finns det trots allt en värdefull rest att slåss om – för den som klarar att hålla jämna steg med sina erbjudanden.

”De är smarta spelare, men vi har en fördel i vår region. Sjuttio procent av vår e-handelsförsäljning går till områdena runt våra butiker. Det ger oss möjlighet att konkurrera”, säger Jon Holmquist, direktör för Boscov’s direktmarknadsföring, till The Philadelphia Inquirer.

Grannen hörde av sig

Det är i ett nära samarbete, sedan fem år, med Philadelphia-baserade digitalreklambyrån Sidecar som Boscov’s har utvecklat sin digitala marknadsföring, med ett omfattande inslag av automatisering. Redan före samarbetet hade Boscov’s börjat utmana andra kedjor, som körde extrapriserbjudanden, med ett budskap om konstant förmånliga ordinariepriser i samma nivå. Julen 2014 brast marknadsförings- och leveransmaskineriet under efterfrågespiken – men Sidecar kom till undsättning ett par månader senare.

ANNONS
ANNONS

”Tänka sig, mitt under våren hör deras säljare av sig och säger ’vi sitter bara en bit ner längs vägen, vi ser hur ni visar er på jämförelsesajter och tror att vi kan ha verktygen för att hjälpa er,” säger Jon Holmquist.

Sedan dess har Sidecar vuxit från 30 till 200 medarbetare.

Boscov’s, som är över hundra år gammalt, har i dag 49 varuhus – som nu samtliga har stängt som en åtgärd mot spridning av coronasmitta. Enligt Jon Holmquist ligger nu nästa utmaning i att koka ner de stora mängder data som finns från kunders e-köp, för att utifrån dessa få insikter om vägen framåt.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS