ANNONS
ANNONS
mighty-e-handelsplattform-för-barn

Mighty – en e-handelsplattform för barn

En startup i gränslandet mellan fintech och edtech vill göra det lättare för barn att starta egna företag.

32

Att lära sina barn om värdet av pengar är givet. Ett sätt är att låta dem tjäna stålar på egen hand. Men det är säkerligen få föräldrar som startar egna företag åt sina ungar – oavsett syfte. Nu vill Mighty att fler barn ska få chansen att testa på det entreprenöriella livet, skriver Techcrunch.

Idén till plattformen fick grundaren Ben Goldhirsh när hans två döttrar vägrade ytterligare hemskolning efter den vanliga skoldagens slut. I stället uppmuntrade han dem att börja sälja sina hemgjorda armband på nätet. Tanken var att barnen då skulle lära sig matematik, hur kapital fungerar, hur man skriver en affärsplan och hur marknadsföring går till.

Goldhirsh startade en e-handel åt dem på en av de etablerade plattformarna. Snart knackade döttrarnas kompisars föräldrar på dörren och undrade om han kunde hjälpa deras barn göra samma sak. Snabbt insåg Goldhirsh att det fanns utrymme på marknaden för en e-handelsplattform inriktad specifik på barn som vill lära sig driva företag.

ANNONS
ANNONS

Succéartad lansering

Mighty är i officiellt i betaversion men har redan över 3000 ”vd:ar”, som de unga företagarna benämns. Men att bygga en plattform specifikt för barn är lite mer komplicerat än vanliga digitala handelsplatser. För även om Goldhirsh liknar Mighty vid det klassiska saftståndet på gatan – han kallar sajten för ”a 21st century lemonade stand” – så är det en helt annan sak att driva ett företag än att sälja saft till kvarteret en varm sommardag. Till exempel måste sajten vara mer förlåtande mot användare som registrerar ett konto över en helg, tappar lusten och sen kanske aldrig mer är aktiva igen.

Samtidigt hävdar Goldhirsh att många av de unga företagarna redan efterfrågar fler funktioner. Till exempel går det ännu inte att sälja sina egna hemmagjorda prylar – själva grundproblemet som fick Ben Goldhirsh att komma på idén med Mighty. I stället får man bara sälja hattar, tygpåsar och klistermärken med eget tryck, skriver Techcrunch. Produkterna produceras av sajtens partner Printful och de båda parterna tar ut en avgift på varje försäljning innan det som blir över kan hamna i barnens kassa.

En annan efterfrågad funktion är möjligheten att sälja tjänster, till exempel hemstädning och gräsklippning, som historiskt varit ett sätt för barn att tjäna lite extra fickpengar. Att det varken går att sälja hemmagjorda grejer eller hushållstjänster säger något om satsningen som Mighty gör. Idén med ett ”modernt saftstånd” är god. Men kanske har man riktat in sig för mycket på entreprenörskap, en verklighet som får många vuxna att stressa ihjäl sig och bli utbrända. Bör inte fokus ligga på själva lärandet – och vad barnen själva vill att plattformen ska vara?

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS