ANNONS
ANNONS
känslor-humör-sökningar

Känslostormen som påverkar kundernas sökbeteende

Kundens humör när hen öppnar en ny tabb och ska googla fram information kan påverka både köpvilja och lojalitet. Här är känslotillstånden som är värda att ha koll på.

175

Marketing Tech News har gjort en kort genomgång av hur känslor och behov influerar er marknadsföring och tajming.

I artikeln återfinns sex stycken behovstillstånd som påverkas av känslor:

  • Överraskning: Sökningen ska vara kul och underhållande. Många, och helt unika, val är nyckeln.
  • Spänning: Ett snabbt äventyr på webben. Ett fåtal ord, första bästa resultat, och ingen backspegel.
  • Imponeras: Högst specifik sökning, på jakt efter en viss produkt. Här gäller det att vinna över kunden.
  • Utbildning: Sökning efter recensioner och betyg. Allt handlar om trovärdighet.
  • Försäkring: Kunden har en åsikt, och vill bekräfta den. Helst enkelt, smidigt och bekvämt.
  • Hjälp: Praktisk sökning, oftast beroende av familj och/eller omgivning. Kan skapa stark lojalitet vid möte med rätt företag och produkt.

Varje humör och behovstillstånd kräver till synes olika kampanjer – men vad händer när kunder växlar mellan olika känslor under en sökning?

ANNONS
ANNONS

Ett exempel som Marketing Tech News ger är en sökning efter ”typiska vd-garderob”. Här finns både en fråga om utbildning och att vilja imponeras. Det gäller att ha sökbeteendet i åtanke när man producerar både kampanj och innehåll.

Kundernas humör och behov kan ändras snabbt, och självklart kan man inte vara allt åt alla. En grundlig rannsakning av er egen kampanj kan hjälpa till att definiera vilken typ av sökningar ni siktar in er på, och vad för resultat ni önskar.

Det kan också vara värt att undersöka hur ni ska agera för att ligga ett steg före era kunder, genom att analysera er sökdata. Då kan ni förbättra tajmingen med kampanjer och innehåll, och på så sätt driva upp trafik och konverteringar på er sajt.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS