ANNONS
ANNONS
huvudet-i-sanden-orädda-marknadsförare

Ingen lyckas med huvudet i sanden

För att bemästra den moderna marknadsföringen måste marknadsförare övervinna sina rädslor.

592

Modiga marknadsförare bryter barriärer – och dominerar marknaden. Det menar skribenten Matt Zilli, kundservicechef på Marketo.

I en artikel på sajten MarTech Today berättar han om ”de fem dödliga rädslorna” som varje marknadsförare måste övervinna för att lyckas.

  1. Rädslan inför ny teknik. Den stora mängd data som finns i dag kan kännas överväldigande – men orädda marknadsförare ryggar inte tillbaka för utmaningen att bringa samman alla dataset för att utvinna värdefull information.
  2. Rädslan inför personalisering. De allra flesta är överens om att det här området är viktigt, men återigen kan den massiva datamängden skrämma även den mest hågade av marknadsförare. Se till att börja litet, och expandera därifrån. Lär dig krypa innan du försöker gå.
  3. Rädslan för artificiell intelligens. Många är rädda för AI – och det med rätta. Maskiner som tänker på egen hand låter som science-fiction, inte CRM, men i den rädslan går många miste om ökad effektivitet i arbetet. Se till att börja med att utbilda organisationen. Det är ingen idé att tvinga in AI ”bara för att alla andra gör det”. Se till att ha ett team som förstår tekniken, och en situation där den passar in.
  4. Rädslan för partnerskap. Ingen kan göra allt på egen hand. Isolera inte marknadsavdelningen, utan se till att samarbeta mellan divisionerna inom bolaget. Glöm den påhittade prestigen och dra åt samma håll – det är för allas bästa.
  5. Rädslan inför att bevisa värdet av marknadsföring. För många år sedan var det svårt att visa på hur marknadsföringen resulterade i sålda produkter eller bättre kvartalsrapporter, men numera finns det väldigt bra analysverktyg för att göra just det. Nu är det dags att vända på steken – visa på hur mycket marknadsavdelningen bidrar med!

Orädda marknadsförare är inte sällsynta, alla har den kapaciteten inom sig. Verktygen finns – det är bara att greppa tag och sätta igång.

ANNONS
ANNONS
ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS