ANNONS
ANNONS
google-tredjepartskakor

Google skrotar kakorna – ny teknik ska ersätta

Efter påtryckningar har Google nu aviserat att man kommer fasa ut kakor från tredjepart i sin webbläsare Chrome till 2022. Men bakom beslutet döljer sig ett skifte till en ny teknik.

460

Sedan tidigare har Mozilla Firefox och Apple Safari inbyggda funktioner för att blockera tekniken. Att Google, som med Chrome har över 60 procent av webbläsarmarknaden, nu har bestämt sig för att göra slut med tredjepartskakor är alltså en stor nyhet. Tekniken har trots allt möjliggjort de revolutionerande targeting- och retargeting-annonserna på nätet – och hjälpt Google att tälja guld av användarnas data.

Nu är det alltså slut med kakor, men Google har redan börjat skissa på tekniken som ska efterträda dem, rapporterar CNN. Tanken är att gå över från en individbaserad spårning till en som baseras på grupper av användare, en teknik som kallas FLoC.

Förkortningen står för Federated Learning of Cohorts. Med den här tekniken sparas din information lokalt i din egen webbläsare och du ska själv kunna välja vad du vill dela med dig av. Företag ska bara kunna rikta annonser till en grupp människor istället för individer. På det sättet menar Google att användarna får mer kontroll, samtidigt som annonsörerna får en tjänst som är ”upp till 95 procent så bra som tredjepartskakor”.

ANNONS
ANNONS

Experterna oense

Vad det här bytet kommer betyda för användare och för branschen är i dagsläget svårt att sia om. Ashkan Soltani, en oberoende forskare vid amerikanska Federal Trade Commission, menar att det är vilka användarinställningar Google kommer att erbjuda som avgör hur stor förändringen blir.

”Jag ser det som ett bra steg och en tydlig signal, men jag vill se den slutliga helhetslösningen”, säger Soltani till CNN.

På den digitala rättighetsorganisationen Electronic Frontier Foundation, är man mer kritiska.

”Vi borde föreställa oss en bättre värld utan den myriad av problem som individbaserad annonser innebär”, skriver EFF:s Bennett Cyphers i ett blogginlägg.

Även Jason Kint, vd på utgivarföreträdaren Digital Content Next, uttrycker oro över Googles agerande, skriver CNN.

”Google är den största spårningsaktören på internet. De konkurrerar på samma marknad där de själva skriver reglerna.”

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS