ANNONS
ANNONS
digitala-kundupplevelser

Digitala kundupplevelser – prio under 2021

När konsumenter allt mer interagerar med varumärken i digitala kanaler uppstår ibland helt nya kundupplevelser. Därför måste företagen nu investera i att analysera all sin data för att skapa bättre digitala kundresor.

318

Investeringar i digital kundupplevelse-teknik måste vara av högsta prioritet för världens företag just nu. Det hävdar analysjätten Gartner. Och det är faktiskt inte konstigt. Med tanke på den totala explosion av data som nu skapas med nya interaktionskanaler representerar de digitala kundupplevelserna en stor utmaning för många verksamheter.

När en upplevelse inte håller måttet kan det bli kostsamt. Enligt data som Toptotal sammanställt uppger 88 procent av kunder att de är mer troligt att de kommer undvika en hemsida där de tidigare haft en dålig upplevelse. Den siffran är 90 procent för appar som inte fungerar som de ska. Analyshuset Forrester har räknat på vad dåliga upplevelser kan kosta i rena dollar. Enligt deras beräkningar kostar långsamma webbsidor över 2 miljarder dollar i utebliven försäljning för e-handlare – varje år.

Lösningen kan vara ett digitalt analysverktyg, skriver Greg DowlingGlassbox. Och han har statistiken som backar upp det påståendet. Enligt en undersökning som McKinsey gjort rapporterar 85 procent av de företag som investerat i ett gediget analysverktyg att de nått nya höjder i såväl omsättning som tillväxt och ROI.

ANNONS
ANNONS

Utförliga kunddata kan ge verksamheten ovärderliga insikter. För att lyckas krävs ett bra analysverktyg – därför bör just det vara en prioriterad investering för 2021, skriver Greg Dowling. De som inte investerar riskerar att halka efter på grund av långsamt beslutsfattande, sämre möjligheter till samarbete och dåliga data – brister som oundvikligen kommer gå ut över kundupplevelsen.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS