ANNONS
ANNONS
tankeläsning-marknadsanalys

Är tankeläsning framtiden för marknadsanalys?

Flera aktörer driver utvecklingen inom området BCI-design. Är det här nästa revolutionerande teknik inom marknadsföring och kundförståelse?

90

Det frågar sig skribenten Greg HeistMartech Today.

BCI står för brain-computer interface, och syftar till tekniker eller gränssnitt som gör det möjligt för en mänsklig hjärna att interagera med en dator direkt via sina tankar.

Både entreprenören Elon Musk, med sitt bolag Neuralink, och Facebooks grundare Mark Zuckerberg, har investerat aggressivt i tekniken. BCI är inte tankeläsning som den beskrivs i otaliga science fiction- eller fantasy-epos, men det är det närmaste vi kommit hittills.

ANNONS
ANNONS

Många ryggar nog tillbaka för tanken på att ha sin hjärna inkopplad till en dator 24 timmar om dygnet, och det med all rätt. Vad som pågår inuti våra huvuden kan i dagens uppkopplade värld kännas som den sista utposten för vårt personliga privatliv, och att ge upp den vore helt enkelt för mycket begärt.

Det är enkelt att se både fördelar och nackdelar med BCI-teknik, menar Greg Heist.

”Vem skulle inte vilja ha Google inkopplat i hjärnan för att söka svar på i princip vilken fråga som helst?”, vurmar han.

Han ser även möjligheterna i att bättre förstå konsumenternas behov på ett helt annat sätt än vi kan i dag. Många företag skulle säkert betala stora pengar för personalisering och kurering av annonser, appar och erbjudanden genom att ”läsa kundens tankar”.

Samtidigt blir frågan vad den informationen kostar, inte bara i kronor men även förlorat privatliv? Detta speciellt med tanke på det svaga förtroendet för de stora teknikbolagen, där många redan är i blåsväder för bland annat tveksam integritetspolicy.

Är det ens etiskt försvarbart att koppla samman medvetanden med en dator? Personligen känner jag att ett återbesök i George Orwells dystopinovell ”1984” kan vara på sin plats, innan man utan eftertanke kastar sig över nästa teknologiska innovation.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS