ANNONS
ANNONS
valfrihet-kundupplevelse

Vad är lösningen på valfrihetsparadoxen?

Kunder som har för många val kan lätt bli osäkra – och ni går miste om en potentiell konvertering. Hur gör man för att vägleda längs kundresan?

206

Marketing Tech försöker ge svaret på sin sajt.

Många verksamheter tampas med ett överflöd av val – det har framför allt digitaliseringen sett till. Kunder som står inför ett val med för många alternativ kan ibland känna osäkerhet i beslutsprocessen, och välja att inte ens göra ett val.

Det här fenomenet resulterar i frustration hos kunden. I värsta fall kan företag förlora potentiella konverteringar – och i längden kan kundlojaliteten tunnas ur.

ANNONS
ANNONS

Det här är ett fenomen som bekräftas av många studier. Bland annat har psykologen Barry Schwartz skrivit den populära boken Tyranny of Choice på ämnet.

”En överväldigande mängd valmöjligheter kan leda till oro, stress och missnöje, ja även till depression”, sade Schwartz för flera år sedan i en kommentar till Svenska Dagbladet, men hans bok är minst lika aktuell i dag.

Enligt Marketing Tech:s egna siffror säger 42 procent av konsumenter att de gett upp ett köp för att det fanns för många alternativ.

54 procent har övergett en specifik sajt för att den var för komplex eller otydlig – och av dessa gick 71 procent till en konkurrent istället.

karolina-ehrlen-valfrihet
Karolina Ehrlén. (Foto: Differ/Javier Allegue Barros/Montage)

”Det här visar hur viktigt det är att personalisera innehållet på en sajt. Det gäller att ge relevanta val”, säger Karolina Ehrlén, managementkonsult på Differ Strategy Consulting.

”Om man är säker på vad man vill ha, då vill man ha många alternativ. Ofta letar man efter bästa priset i det läget, till skillnad från när man undersöker marknaden eller inte vet vad man letar efter.”

Hur kan man som företag gå balansgång mellan att tillhandahålla det kunden vill ha, samtidigt som både kundupplevelse och leverans effektiviseras?

”Allt detta sker genom analys av individens egna historik och beteende, men även genom val som andra gjort”, förklarar Karolina.

Det handlar om att skapa nollfriktion i kundens resa. Genom innovativa kampanjer och nya tekniker som AI och ’machine learning’ drivs utvecklingen framåt i en rasande fart.

”Genom att spara och analysera data kan man presentera ett fåtal bra val, istället för att lista alla på en gång.”

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS