ANNONS
ANNONS
spotify-personaliserng

Spotifys satsning på personalisering fortsätter

Den svenska streamingjätten har gjort succé med en rad funktioner som gör musikupplevelsen mer personlig. Nu kommer ytterligare två nyheter: Only You och Blend.

70

Spotify har under de senaste åren profilerat sig mot konkurrenterna med en uppsjö av funktioner som personaliserar kundernas musikupplevelser. Några av de mest uppskattade är kurerade spellistor och algoritmer som upptäcker ny musik automatiskt, baserat på din lyssningshistorik. Vi får heller inte glömma den årliga musikrevyn ”Spotify Wrapped” som tar fram dina mest spelade låtar och favoritartister under de senaste tolv månaderna och sammanställer allt i ett delningsvänligt format! Nu har Spotify lanserat två nya delar i satsningen: Only You och Blend.

Only You största nyheten

Only You liknar årsrevyn ”Spotify Wrapped” ur flera aspekter och kommer till en början att ha en helt egen flik i Spotifyappen bredvid ”Skapat för dig”. Över tid är tanken att Only You ska bli en underkategori till ”Skapat för dig”, där resten av de personaliserade listorna finns.

Hos Only You finns självklart dina favoriter och mest lyssnade låtar och hela paketet är delningsvänligt. Men idén bakom funktionen är att hjälpa dig hitta musiklyssningstrender utanför de vanliga spellistorna. Only You kommer bland annat att presentera vilken musik du lyssnar på under specifika tider på dygnet, vilka artister eller band som skulle närvara på dina drömmars middagsbjudning och vilka udda par du skapat genom ditt lyssnande. En annan lista skapar ett slags tidsresa utifrån de låtar du lyssnat på från olika årtionden.

ANNONS
ANNONS
spotify-only-you-1
Spelar du olika musik under dygnets timmar? Only You har svaret. (Grafik: Spotify/Press)

För att skapa allt detta har Spotify använt användardata från de senaste sex månaderna. Användaren måste ha strömmat minst 30 låtar från minst fem olika artister för att kunna aktivera Only You. Spotify säger själva att denna data inte används för skräddarsydda annonser.

Blend – för en unik mix

Den andra funktionen som precis introducerats är Blend. Här låter Spotify dig bjuda in vilken annan användare som helst av de 356 miljoner som finns på plattformen till en gemensam spellista. Därefter skapar algoritmen en unik blandning av er favoritmusik.

För att visa upp Only You och Blend har Spotify lanserat en stor kampanj med flera kända världsartister, till exempel Harry Styles, Selena Gomez och Justin Bieber, rapporterar Techcrunch. Kampanjen kommer att gå under juni månad.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS