ANNONS
ANNONS
cx-orkester

Så dirigerar du kundens resa

Tänk dig kundens resa som ett vackert musikstycke. Så gör du för att CX-orkestern ska spela i harmoni.

101

I en ny e-bok berättar CX- och analysexperterna på Pointillist om en teknik de kallar Customer Journey Orchestration. Som namnet antyder innefattar den här tekniken att styra kundresan. Det gör man genom att möjliggöra de mest relevanta interaktionerna för varje kunds mål och övergripande upplevelse.

I det moderna företagslandskapet är ett gediget CX-arbete inte längre ”nice to have” – det är ”need to have”. Med Customer Journey Orchestration kan företag engagera kunder vid de optimala tidpunkterna i kundresan, i realtid och via de mest effektiva kanalerna, menar experterna på Pointillist.

Data i grunden – från alla kanaler

Customer Journey Orchestration, eller CJO, är ett kundfokuserat arbetssätt. Precis som andra tekniker inom CX är det data och personalisering som ligger till grund för den här tekniken – men CJO går förbi de traditionella greppen.

ANNONS
ANNONS

CJO skiljer sig från mer vedertagna tekniker som marketing automation (MA) eller real-time interaction management (RTIM). Det förstnämnda är en teknik som ofta bara baseras på data från en session, till exempel ett klick eller ett köp. Det andra är en teknik som fokuserar mer på marknadsföringens effektivitet, till exempel genom att optimera vilka annonser som visas på en sida, istället för att höja kundupplevelsen.

Inom CJO används kunddata från alla kanaler, källor och system. Detta för att varje interaktion ska gynnas av kundens samlade upplevelser med ett företag – inte bara data från den aktuella sessionen. Resultatet blir en engagerande och högst personlig interaktion för varje kund, vid varje kontakt.

En win-win-situation

En väl genomförd CJO-strategi gynnar såväl kunderna, som företaget. Genom att framgångsrikt dirigera kundernas resa och upplevelse hjälper ni dem att nå sina mål. Den data ni utvinner kan ligga till grund för analys och kontinuerlig optimering – en positiv loop som ni kan fortsätta mata under resans gång. Allt detta får en effekt på sistaraden för verksamheten, skriver Pointillist.

Klicka här för att ladda ner hela e-boken ”Customer Journey Management 101”. Där finns flera tips på hur ni kan börja arbeta, vilka beståndsdelar som behövs i verksamheten och de fem stegen från personalisering till orkestrering. Pointillist beskriver även sin egen CX-plattform och berättar om ett lyckat case.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS