ANNONS
ANNONS
fcfl-digital-innovation-sport-fans

Så blev idrotten en digital innovatör

Det nya coronaviruset fick idrottsvärlden på fötter i den digitala revolutionen. Mellan nedstängningar och restriktioner har branschen fått omvärdera de fans man tidigare nedprioriterat – de som hejar från soffan.

65

Redan innan pandemin var man i startgroparna, men nu har idrotten tvingats hitta nya sätt att nå sina fans. Det är ett arbete som lägger grunden för expanderade och förhöjda kundupplevelser, skriver i Wunderman Thompson i sin trendrapport The Future 100.

Digital innovation har länge varit på tapeten, men lag, ligor och investerare har dragit sig för att sätta igång. Några som hade börjat arbeta redan innan pandemin är det blockkedjebaserade företaget Chiliz. I november 2019 lanserade man appen Socios, en ny plattform för fans att interagera med sina favoritlag.

– Idén är väldigt enkel. 99,9 procent av fansen är inte i arenan, men de stöttar sitt lag ändå. Det har inget att göra med covid-19; det här var sant även innan pandemin, sa Chiliz vd Alexandre Dreyfus vid en intervju förra året.

ANNONS
ANNONS

Digital valuta – analog påverkan

Tanken med plattformen är att fans ska samla ihop till priser och andra gåvor genom att engegera sig i sitt favoritlag. Fans kan ”jaga”, köpa eller tjäna in så kallade ”tokens”, en variant på en kryptovaluta. Dessa tokens ska sedan kunna användas för att delta i omröstningar kring klubbens riktning och framtid. Det blir ett slags virtuellt medlemskap – och interaktion som får verklig effekt.

Ett annat exempel är amerikanska Fan-Controlled Football League, eller FCFL. Ligan baseras på en mindre variant av amerikansk fotboll, med betydligt mindre plan och färre spelare. Det som gör FCFL unikt är att fans kan köpa delägarskap i klubbarna och sedan gemensamt bestämma allt från klubbfärger och vilka spelare man ska drafta, till vilka taktiker man ska använda i sitt spel. Under matcherna sker omröstningarna parallellt med livesändningarna via en app och resultatet förmedlas sedan direkt till coachen på sidlinjen som informerar spelarna.

Det återstår att se om idrotten kommer fortsätta återuppfinna sig själv när pandemin ebbat ut. Men många av de upplevelser man nu etablerat har nog gett såväl branschen som fansen blodad tand och dessa kommer säkerligen att leva vidare i någon form.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS