ANNONS
ANNONS
fca-bnpl-klarna-paypal

Myndighet riktar skarp kritik mot Klarna

Flera betallösningsbolag har gjort succé de senaste åren, däribland svenska Klarna. Nu vill brittiska FCA att reglerna för kreditgivarna ses över.

95

Det är brittiska Financial Conduct Authority, FCA, som kritiserar de nya kreditgivarna, skriver Glassbox.  I sin rapport The Woolward Review kartlägger FCA hur de nya betallösningarna ”buy-now-pay-later”, eller BNPL, används och riskerna som tjänsten innebär för konsumenter. Bolag som Paypal, Clearpay och svenska Klarna, världens största fintechbolag, har de senaste åren vuxit snabbt tack vare just BNPL-betalningar.

Att kunna betala senare har blivit ett allt vanligare alternativ hos e-handlare – och många konsumenter använder gärna tjänsten. Att räntefritt kunna skjuta upp en betalning någon eller några månader är lockande.  Och det faktum att stora delar av världen suttit hemma under pandemin har sannolikt drivit på trenden ytterligare.

The Woolward Review baseras på en undersökning som gjordes i Storbritannien i december förra året. Rapporten anger att 11 procent av de svarande säger att de använt sig av en BNPL-tjänst sedan starten av pandemin – en siffra som motsvarar transaktioner på över 2,7 miljarder pund. Och det är bara i Storbritannien.

ANNONS
ANNONS

Stöd för utsatta kunder

Vad många konsumenter inte inser är att dessa betallösningar innebär en kredit precis som vilken annan avbetalning som helst. Skillnaden är att kreditgivarna i det här fallet inte tar ut någon kreditupplysning, utan förlitar sig på algoritmer för att bedöma vilka kunder som godkänns. Men i vissa fall är historiken ofullständig, bedömningen inkorrekt – och det kan innebära en svår sits för konsumenten. Kombinerat med att de flesta transaktioner är relativt små gör att många konsumenter samlar på sig en större mängd skulder genom flera köp som ligger hos olika kreditgivare. När skulden sedan inte kan betalas i tid tar bolagen ut stora summor i förseningsavgift.

Financial Conduct Authority, FCA, vill nu att regleringen av dessa bolag ses över. Myndigheten föreslår att kreditupplysning ska vara ett obligatoriskt steg i köpprocessen även för den här typen av betallösning.

FCA föreslår även att konsumenternas historik sparas för att kunna kartlägga och eventuellt förebygga skadligt beteende. Slutligen vill man se att bolagen tar mer hänsyn till kundernas utsatta läge. Det krävs tydligare information om hur BNPL-betalningar är strukturerade – och riskerna som tjänsten innebär.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS