ANNONS
ANNONS
lojala-kunder

Här finns de mest lojala kunderna

Ny kartläggning visar vilka branscher som lyckas bäst – och vilka som ligger i botten.

516

Resumé rapporterar om en undersökning som gjorts av Brilliant Future. Statistiken baseras på kundundersökningar, där man fått in omkring 700.000 svar från 90 organisationer.

Listan toppas av försäkringsbranschen, där knappt två tredjedelar av kunderna är lojala.

”Att försäkringsbranschen ligger i topp är enligt Brilliants data kopplat till de förväntningar som kunden har på sitt försäkringsbolag. Många kunder har en förväntan på att det kommer att vara en krånglig process och i värsta fall att man ska bli ifrågasatt gällande sitt ärende. Men många försäkringsbolag är faktiskt duktiga på både hanteringen av ärendet, men även på att möta kunden på ett engagerat och professionellt sätt”, säger Jonathan Axelsson, Business Development Manager för Customer Experience på Brilliant, i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Även handel och bank tar plats ”på pallen”, med 62 respektive 54 procent lojala kunder.

Lägst i kurs står telekombranschen, med 46 procent kundlojalitet, men även energi och finansbranscherna ligger risigt till på 50 respektive 51 procent lojala kunder.

”Branscherna med flest lojala kunder har engagerade medarbetare. Brilliants data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder vilket påverkar resultatet på sista raden”, menar Jonathan Axelsson.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS