ANNONS
ANNONS
ux-misstag-att-undvika

Här är UX-misstagen att undvika

Undermålig UX-design är inte bara ett störningsmoment för stunden. Det riskerar att driva i väg potentiella kunder för gott. Här är några vanliga misstag – och hur du undviker dem.

118

Det finns oändligt många sätt att interagera med ett användargränssnitt. Och ofta gör användarna inte alls som det var tänkt. Men genom att undvika några vanliga misstag ger du dem de bästa förutsättningarna att lyckas. Här är CX-experten Glassbox lista.

Undermålig sökfunktion

Sök är ett otroligt viktigt verktyg i alla moderna gränssnitt. Nästan 4 av 10 gånger är en dålig sökfunktion anledningen till att besökare lämnar en sajt, enligt Glassbox. Och riskerna med den här fällan är tvåfaldiga. Dels kan sökfunktionen ge för mycket information, vilket gör att besökare inte kan sålla ordentligt och tappar bort sig. Dels kan en sökning missa sökresultat på grund av till exempel felstavning och därmed visa för lite information eller inga resultat alls. Slutet är ofta detsamma: en frustrerad besökare som snabbt lämnar sajten.

Tre bra funktioner som kan lösa problemet:

ANNONS
ANNONS
  • Sökfilter som låter användare sålla i resultaten på ett enkelt sätt.
  • Fördefinierade sökord som leder användaren på rätt spår när övergripande sökresultat saknas.
  • En smart sökmotor som kan ge förslag i realtid medan användaren skriver.

Buggar

Bland det mest frustrerande som finns när man surfar är att mötas av ett felmeddelande. En bruten kundresa på grund av en bugg är en mardröm för konverteringar – speciellt om det sker i en köpprocess.

Misstaget många gör med felmeddelanden är att man inte förklarar vad som är fel och vad användaren bör göra nu. Frustrationen som uppstår gör att felmeddelandesidor står för 62 procent av alla besökare som lämnar sajter i förtid, enligt Glassbox.

Här är några tips för att avhjälpa problemet:

  • Förklara vad problemet beror på – och vad användaren bör göra härnäst. Om buggen dykt upp i en köpprocess bör du förtydliga att alla transaktioner är säkra och inga pengar dras utan kundens medgivande.
  • Ge flera olika alternativ för support, till exempel livechatt eller ett telefonnummer att ringa.
  • Uppmuntra användaren att försöka igen med en ny länk och/eller genom att ladda om sidan.

För stora sajtelement

När stora bilder eller textsjok tar upp hela skärmen finns risken att användaren tappar bort sig eller inte orkar skrolla och lämnar sajten. Enligt Glassbox är det bara 57 procent av sajtbesökare som tar sig tiden att skrolla förbi en gigantisk ”herobild” eller startplatta.

Tänk på det här:

  • Anpassa bildstorleken på startplattan. Det gör sajten mer tillgänglig. Glassbox tipsar om en klassisk ”grid”-design.
  • Visa inte all information hela tiden. Se till att korta ner och sammanfatta, för att sedan ge användaren valet att expandera en sektion vid behov.
  • Om du har en hemsida med mycket innehåll – se till att sajtnavigationen följer med hela tiden.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS