ANNONS
ANNONS
butikskedjan-bestbuy

Elektronikkedjan som undviker butiksdöden

Det ökända fenomenet har svept över världen. Så lyckas den här kedjan gå mot konkursströmmen.

296

Det är Wired som berättar om amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy, som mot alla odds lyckats vända från ras till tillväxt.

”Best Buys återkomst visar att människor kommer fortsätta värdera den fysiska upplevelsen av att gå till en butik ganska högt”, skriver Wired.

Redan 2012 deklarerade tidningen Forbes att Best Buy skulle gå i konkurs; det var bara en fråga om tid. Utsagon var helt rimlig med tanke på kedjans situation, med en aktie som rasat, julförsäljning som minskat två år i rad och e-handelsjätten Amazon som flåsade i nacken.

ANNONS
ANNONS

Men Best Buy gick aldrig under. I stället har tillväxten kommit tillbaka, mycket tack vare ett skifte i bolagets inställning till kundupplevelsen.

De hårda säljteknikerna har ersatts av ett fokus på att ha hjälpsamma medarbetare som kan erbjuda kunderna expertkunskap, snabba lösningar, och som kan leverera värdefulla tjänster – till exempel heminstallation och felsökning.

Best Buy fokuserade på de saker som onlineshopping inte kan erbjuda, och det blev räddningen, skriver Wired. Bolaget identifierade kundernas smärtpunkter i processen att köpa ny hemelektronik, och erbjuder numera lösningar som gör köpet lite lättare – och det i sig är värt att betala några extra kronor för jämfört med e-handeln.

Det är en rannsakning av affärsidén som fler kedjor lär behöva göra för att inte riskera att bli irrelevanta och dö ut.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS