ANNONS
ANNONS
b2b-b2c-kundupplevelse

B2B måste snegla på B2C i CX-arbetet

Kundupplevelsen blir allt viktigare, och nu måste B2B-marknadsföringen komma ikapp B2C.

576

Det skriver Martech Today.

Enligt en ny rapport från Dun & Bradstreet är det nästan 90 procent av B2B-marknadsförare som tycker att deras avdelning borde vara lika fokuserad på kundupplevelsen som deras motsvarighet inom B2C.

Trots att 38 procent säger att de ser sitt CX arbete inom B2B som konkurrensfördel, är det nästan en av fyra som känner att de ligger efter inom just kundupplevelsearbetet.

ANNONS
ANNONS

”Om det nu är så många marknadsförare som är fokuserade på CX, varför är det fortfarande svårt för så många B2B-företag att lyckas lyfta sin kundupplevelse?”

Den frågan ställer sig skribenten Jennifer Cannon, en branschexpert med över tio års erfarenhet av digital marknadsföring genom uppdrag hos ett flertal NHL-lag och välkända jätten Salesforce.

Hon pekar på några punkter som är avgörande för bra CX-arbete.

Bland annat gäller det att ta kontroll över den data som man samlar in. 84 procent av alla marknadsförare säger att de kommer att lägga mer fokus på data de kommande 12 månaderna.

Trots det är det knappast en brist på data hos B2B-företagen. Det är snarare så att de saknar processer för att analysera och förstå sin data, står det i artikeln.

”Inom B2B kan det vara svårt att sortera mellan individuella köpare och hela kundkonton. Att få en bild av vilka kontaktpersoner ni har med alla kunder är väldigt viktigt för att kunna personalisera upplevelsen”, säger Lauren Bakewell, produktchef på Dun & Bradstreet, till Martech Today.

Genom att samla all kunddata på ett ställe kan ni som avdelning skapa konsekvent kommunikation som är mer personlig, och därigenom bygga djupare kundrelationer.

En välinformerad, multikanal-strategi genererar mer försäljning, starkare kundlojalitet och mer bestående värde för kunden.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS