ANNONS
ANNONS
budord-kundfeedback

10 budord för att samla kundfeedback

Vi listar några "gyllene regler" för insamling av feedback från kunder.

2388

Här på Customer Insider berättar vi ofta om vikten av att samla feedback från kunder. Du har självklart lyssnat på våra råd, och börjat arbeta med kundfeedback, så därför kommer den här listan med ”gyllene regler” väl till pass!

Läs även: Skräddarsytt content med Voice of Customer [Customer Insider] >

People Pulse listar sina 10 budord för kundfeedback och Voice of Customer.

ANNONS
ANNONS
  1. Lita på att era kunder har bra idéer. Internt kan det vara svårt att få hela bilden av vad era kunder vill ha eller behöver. Se därför till att lyssna på dem.
  2. Samla all feedback – alltid. Alla interaktioner med kunder innebär en chans att samla data. Om de är upptagna kommer de tacka nej, men om de aldrig får frågan är risken att ni går miste om deras tankar och idéer.
  3. Fokusera på att alltid bli bättre. ”Innovation never sleeps”. Se till att alltid sträva efter förbättring.
  4. Se till att samla både beröm och konstruktiv kritik. Genom att ställa rätt frågor kan ni få båda delarna. Kom ihåg att det är viktigt med konstruktiv kritik – varför samla klagomål på hög om ni inte kan agera på dem?
  5. Spendera inte för mycket pengar. Det mest resurskrävande alternativet ger inte alltid den bästa datan. Utnyttja era etablerade kanaler i första hand.
  6. Samla uppdaterad data. Ny data är den mest relevanta datan.
  7. Gör det lätt för kunder att lämna feedback. Är det för svårt eller krångligt att lämna feedback kommer ni inte få särskilt mycket (mer än feedback om att det är svårt att lämna feedback). Gör det lätt och smidigt – då är chansen större att kunderna tar sig tid att svara.
  8. Använd modern teknik. Internet möjliggör insamling av feedback på en mängd olika sätt. I vissa fall lämnar kunder feedback utan att de inser det (till exempel i tweets). Det kan ni använda till er fördel.
  9. Dela kundfeedback i hela organisationen. När ni får beröm – se till att alla hör det. När ni får kritik, se till att alla delar av organisationen drar sitt strå till stacken för att göra ett bättre jobb. Gott samarbete är nyckeln till förbättring och innovation.
  10. Använd datan för att göra förändringar. Våga göra annorlunda. Om ni bara samlar feedback, men aldrig agerar på den, vad är det då för mening?

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS