ANNONS
ANNONS
kundlönsamhet

Så ökar ni er kundlönsamhet

Vilka kunder ska ni satsa på? Här är några tips för att öka kundlönsamheten.

350

Allt fler organisationer uppger sig ha kunden i fokus. Men utan kunskapen om vilka kunder man bör satsa på blir det arbetssättet ineffektivt, och lönsamheten lidande.

Kundlönsamhet är vad kunden köper, hur den handlar, vilket kostnader det innebär och varför det kostar. Kort och gott: hur mycket pengar tjänar vi på varje transaktion?

Sajten ERPM Insights har skrivit en artikel om hur man kan gå tillväga för att öka sin kundlönsamhet.

ANNONS
ANNONS

Lär känna era kunder på djupet. Tidigare kunde en brist på data göra det svårt för företag att lära känna sina kunder – men så är inte längre fallet. Kunddata finns överallt, tack vare analysverktyg, sociala medier och feedbacksystem.

Kunderna är numera ”hyperuppkopplade”, som ERPM Insights skriver, och därför går det inte längre att ignorera de sociala, emotionella och funktionella aspekterna av era produkter. Varje konversation om ert varumärke är en reflektion av er produkt, er kundservice och er verksamhet i stort. Se till att vara en del av de konversationerna.

Att lära känna kunderna på djupet betyder att ni måste ha mer än grundläggande demografisk kunskap. Ni måste förstå vad er produkt eller tjänst betyder för era kunder; vilken roll den spelar i deras liv, och hur viktig relationen till er är. Ordet relation leder oss raskt in på nästa punkt.

Utveckla relationer med ett gediget CRM-system. Den uppkopplade kunden är hjärtat i den digitala affären. Det är inte en fråga om ifall företag ska investera i det digitala, utan snarare när, skriver ERPM Insights – och vi på Customer Insider menar att det är hög tid för alla företag att hoppa på tåget.

Det är data som driver den här utvecklingen. Därför behöver alla verksamheter ett gediget och utbyggt CRM-system, som kan samla all kunddata och alla interaktioner på ett ställe. Kunderna är mer medvetna än någonsin om hur de blir behandlade; en bra kundupplevelse är en allt viktigare faktor i köpbeslutet.

Få koll på verksamhetens betjäningskostnad. Att ha fokus på kunden ska i längden generera en mer lönsam verksamhet – men det ett tydligt kundfokus lär alla företag komma fram till slutsatsen att alla kunder inte är lönsamma att behålla. Se därför till att få koll på betjäningskostnaden för era produkter, och för verksamheten i stort.

En av nycklarna till ökad lönsamhet är att samla på sig högkvalitativa kunder som kommer att stanna med er under lång tid. Analysera varje transaktion ni har haft med en kund, för att se om den är lönsam att behålla. En sån genomgång kan också vara nyttig för att förstå alla era kunders beteenden, och hur ni kan agera för att försöka förändra dessa mönster.

Sträva alltid efter förbättring. Arbetet med att lära känna era kunder, utveckla relationer och öka lönsamheten slutar aldrig. Det är inte heller ett arbete för enbart en avdelning på bolaget, även om det kan vara svårt att engagera hela verksamheten direkt vid uppstart. Ett knep är att genomföra en kundlösamhetsanalys på bara en produkt, och sedan använda det projektet som proof of concept. Då är det lättare att få med sig hela bolaget, och med större engagemang kommer ni att producera bättre resultat.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS