ANNONS
ANNONS
superbowl-reklam-trump-bloomberg

Trumps reklamkrig under Super Bowl

Presidenten handlar reklamtid för hundra miljoner kronor för att möta utmaningen från Bloomberg.

441

Finalen i amerikanska fotbollsligan NFL heter som bekant Super Bowl. I år går finalen av stapeln i Miami, Florida, söndagen den 2 februari, och matchen spelas därmed natten till måndag 3/2 svensk tid.

Super Bowl är en av de populäraste tv-sändningarna i USA, och ses årligen av omkring 100 miljoner tittare. Med andra ord är sändningen en perfekt tidpunkt för företag och politiker som vill sprida sitt budskap, och med ett stundande presidentval trappar flera kandidater upp sitt kampanjarbete lagom till Super Bowl-helgen.

Enligt New York Times har den före detta borgmästaren i New York, och numera demokratiska presidentvalskandidaten, Michael Bloomberg, köpt 60 sekunder reklamtid under Super Bowl. Bara timmar efter att Bloombergs kampanjansvarige bekräftat köpet gick Donald Trumps team ut med beskedet att även de investerat i reklamtid. Om Trump sjösätter kortare inslag på 30 sekunder, eller en längre film som Bloomberg satsar på, återstår att se.

ANNONS
ANNONS

Men smakar det så kostar det. Med en sådan massiv publik blir prislappen hutlös för bara några tiotals sekunder av reklamtid, och priset för reklamtid under Super Bowl har ökat drastiskt under det senaste decenniet. Enligt Variety kostade 30 sekunder ”bara” 2,7 miljoner dollar år 2008, medan tv-kanalen Fox, som sänder årets Super Bowl, begär omkring 5,6 miljoner dollar för samma reklamtid under matchen.

Till årets evenemang har antalet reklamavbrott dragits ned, vilket aldrig hänt tidigare. Förändringen resulterar i färre så kallade ”A och Z”-bokningar, det vill säga den första och sista reklamen i varje avbrott. Enligt Variety säger Fox marknadsavdelning att just dessa reklamer får störst genomslag hos publiken – och till 2020-års upplaga finns det alltså färre att tillgå, något som säkerligen drivit upp priset ytterligare.

Bloomberg och Trump uppges ha spenderat mer än 10 miljoner dollar var respektive kampanjs reklamtid – köp som motsvarar omkring 100 miljoner kronor.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS