ANNONS
ANNONS
storytelling-trender

Storytelling: Sex starka trender för 2020

Konsumenterna blir allt mindre mottagliga för "säljigt" content. Numera är det storytelling som är kampanjkung.

1001

Det skriver Digital Marketing Institute, som listar de starkaste trender inom storytelling att hålla koll på under 2020.

Data är lika viktigt för traditionella kampanjer som för ”storytelling”. Nästa år kommer varje person på jorden att skapa 1,7 megabyte av data varje sekund, enligt data från Capterra. För att veta vilka berättelser som ska produceras krävs både god hantering och insiktsfull analys av användardata.

Mini-annonser är på uppåtgående. Har du någon gång sett en reklamfilm visas som bara är fem-sex sekunder lång, strax innan Youtube-videon du klickat på? Det är en mini-annons.

ANNONS
ANNONS

Kundernas egna berättelser blir ett allt viktigare verktyg. Enligt artikeln är det 92 procent av konsumenter som litar mer på andra människors omdöme än på en reklamkampanj. Kunders berättelser känns mer autentiska.

Filantropiskt berättande blir en nyckel till framgång. Yngre generationer är mer miljömedvetna, och många efterfrågar större transparens i produktion, arbetsmiljö samt om djurs- och människors rättigheter. Det lönar sig att vara rak och renhårig i sin kommunikation – och i verksamheten i stort.

Djupare berättande som beror konsumentens alla sinnen är i sin vagga, men kommer växa stort nästa år. Upplevelse- och konceptbutiker, augmented reality, virtual reality samt interaktiva medier som appar och omröstningar – alla är verktyg och tekniker som kan innefattas i den här trenden. Det hjälper att ha ett öppet sinne!

I grund och botten har människor alltid dragits till starka berättelser. Karaktärerna och historierna har egentligen inte ändrats särskilt mycket från stenålderns grottmålningar – men medierna är helt andra.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS