ANNONS
ANNONS
call to action tips

Så skapar du ett effektivt call to action

På nätet kan ett klick öppna en helt ny värld. Ett bra call to action är därför viktigare än någonsin.

424

Att ha med ett så kallat call to action (CTA) i kommunikationen med konsumenter har setts som en viktig del i marknadsföringen sedan industrin var i sin vagga, där ”Ring”, ”Beställ” och ”Boka” länge varit framstående ord.

Normalt lägger man in ett call to action, alltså en uppmaning att göra någonting, i slutet av meddelandet man vill förmedla. I dagens digitala värld är det lättare än någonsin för kunden att ta del av ditt företags erbjudande; allt som krävs är ett klick. Den enda utmaningen är att nå ut i bruset – därför ska ni använda er av CTA.

Här är knepen som gör att ditt call to action står ut, är effektivt och lockar till köp.

ANNONS
ANNONS

Marknadsföringsföretaget Sachs Marketing listar flera av de psykologiska orsakerna till att vi människor lockas av CTA-knappar. Den första har att göra med nyfikenhet. Människan är nyfiken i sin natur, och driven att göra allt som krävs för att få reda på det hon vill.

Som företag kan ni dra nytta av detta genom att skapa erbjudanden med antydande fraser. Formuleringar som ”ultimata guiden” och ”tips och tricks” stimulerar den nyfikna delen i människors hjärnor, skriver Sachs Marketing. Managementkonsulten och författaren Andrew Sobel sammanfattar denna process bra genom att konstatera att det viktigaste är att ”säga till folk vad du gör och vilka resultat du uppnår, inte alla detaljer kring hur du gör det”.

call to action
Unsplash / bannon morrissy

Nästa tips för att få en högre click rate på sitt CTA är att skapa en känsla av brådska. Marknadsföringsföretaget Silver Edge Media skriver att ”vissa ord och fraser stimulerar känslan av att gå miste om någonting, och kan få användare att agera snabbt och ta ett beslut”.

Fraser som ”Begränsat utbud”, ”Beställ idag!”, ”Så länge lagret räcker” och ”Sista chansen” är användbara för att få kunden att snabbt ta ett beslut. Om du saknar inspiration är det alltid ett bra tips att få med ordet ”nu”, vilket Silver Edge Media påpekar.

call to action
Foto: Pixabay/ mirceaianc

För att öka din click rate och locka nya kunder kan det även vara aktuellt att erbjuda din tjänst under en gratis testperiod. Detta får nämligen folk att känna att de inte tar en risk, vilket är något vi människor genom historien har värderat högt och inom ekonomifältet har en egen benämning; riskaversion. Begreppet används oftast när man talar om svårigheterna att locka nya investerare till ett projekt, men självklart är det applicerbart i ett privatekonomiskt sammanhang också.

I ert call to action kan fraser som ”Gratis testperiod”, ”Ingen bindningstid”, ”Pengarna tillbaka om…” vara användbara för att förebygga människors skepsis inför att ta risker.

call to action
Foto: Unsplash /karim manjra

En sista aspekt att tänka på när man skapar sitt call to action är vilket färgschema man använder sig av. Ofta är stora och synliga knappar att föredra snarare än vanliga länkar, vilka kan smälta in i resten av företagstexten. Se över ert företags färgschema, och matcha call to action-knappen till det.

Vissa färger har visat sig effektivare än andra när det gäller att fånga intresse. Silver Edge Media skriver att röd, grön, orange och gul är de mest lockande när man vill få ett prospekt att klicka på en länk. Svart, vit och brun är däremot dåliga val.

Bra exempel:

 

Dåliga exempel:

Så om ert företag inte har ett tydligt call to action på hemsidan, i mejlutskick, i de sociala kanalerna eller i digitala annonser så är det hög tid att ni implementerar det.

Allt som krävs är ett klick från kundens sida – sedan kan de ta del av hela ert företagserbjudande.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS