ANNONS
ANNONS
question-mark-as-in-neil-patel-quiz

Så gör din webbfråga besökaren till en lead

Flervalsfrågor på nätet kan mångfaldiga mängden läsare som din sajt förvandlar till tänkbara kunder att kontakta – om du gör det rätt. Det hävdar SEO-profilen Neil Patel. Men kalla dem ”quiz” – inte ”undersökning”!

381

Själv säger Neil Patel att han med hjälp av frågebatterier på webben, quizar, fick upp konverteringen med 280 procent, det vill säga nästan fyrfaldigad. Men det gäller också att ge publiken något värdefullt tillbaka – något som också anpassats efter hur de har svarat på frågorna.

Det är i en nyligen publicerad sexminutersvideo på Youtube som Neil Patel delar med sig av sitt arbetssätt kring webbfrågorna. En fullständigt onödig fälla är att kalla sina frågor för en undersökning (”survey”). Quiz, som för tanken till gåtor, är mycket bättre.

Kan du föra en dialog?

Men huvudbudskapet är inte att det ska ses som ett enkelt knep – utan som en effektiv start inför en anpassad dialog. Frågorna ska gå ut på att ringa in vilka behov kunden faktiskt har. Utifrån det gäller det att leverera någon sorts värdefull information till kunden.

ANNONS
ANNONS

Alla företag kanske inte råkar sitta på automatiserade analysverktyg som Neil Patel, men principen är att kunden måste uppleva nytta för att vilja inleda en relation. En kund som säger sig vara nöjd med omfattningen av sin webbplatstrafik bör inte få rådet hur den ska växa ytterligare, utan snarare råd om hur den konverteras till ännu bättre affärer, till exempel.

Sök verklig insikt

Antalet frågor och svarsalternativ i en quiz spelar stor roll, och Neil Patel rekommenderar att man i typiska fall rör sig med sju till tio frågor, var och en med max tre eller fyra svarsalternativ. Med färre frågor kan det bli fler som svarar – men som leads kan de ha lägre kvalitet för att du fått veta för lite detaljer kring de svarandes situation.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS