ANNONS
ANNONS

Litet fönster – stora möjligheter

Att marknadsföra sin sajt eller digitala kanal i en mobil kräver nya förhållningssätt. Både när det gäller att dra besökare och kommunicera.

81

Till att börja med kan man ta till sig begreppet responsiv webbdesign. Det innebär att sajten är utformad så att den anpassar sig efter exempelvis vilken plattform besökaren använder sig av. Till exempel rättar sig texten efter bredden på skärmen, och logotyper och menyer justeras i storlek.

Det här kan tyckas simpelt, men det gör inte enbart det lilla fönstret mer läsarvänligt. Enligt sajten Search Engine Land är det just den här webbdesignen som Google föredrar för sökoptimering.

Sajten Hostgator kommer med fler användbara tips. Med ett litet fönster gäller det så klart att designa sajten så att den är så användarvänlig som möjligt, annars kommer folk tröttna. Använd till exempel stor stil på text, stora knappar och en möjlighet att byta till desktop, om läsaren föredrar det.

ANNONS
ANNONS

Sajten kommer också med tipset att inte använda flash. Det tenderar att försämra sökoptimeringen.

Fat Bit rekommenderar att man måste prioritera och begränsa innehållet, just för att man har ett litet utrymme på skärmen. Om det är för mycket innehåll, riskerar besökaren att få sitta och vänta på att en sajt laddas eller att få läsa allt för mycket detaljer.

Det föreslås vidare att man ska placera så kallade Call-To-Action-knappar, som leder till relevant innehåll, inom ett avstånd som din tumme kan nå. CTA innebär någon slags uppmaning, till exempel ”klicka här”.

Sajten Real View Digital listar några skrivregler som måste följas för nyhetsartiklar i mobil, men det kan så klart vara nyttigt för marknadsföring också. Skrivreglerna styrs ofta efter just storleken på skärmen

Det gäller att komma till poängen snabbt. Kapa allt onödigt fluff – och skriv rappa rubriker som fångar intresset hos läsaren.

Smartphones är anpassade för att fungera bra för just bilder. Enligt Real View Digital får en bildsatt tweet 150 gånger mer gillamarkeringar än en tweet med enbart text.

Folk älskar även att läsa listor, så fyll sajten med just detta. När folk scannar igenom mobilen snabbt är det lättare att fastna för något som är så tydligt uppdelat.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS