ANNONS
ANNONS
fly-fäkta-konsulter-corona

Fly eller fäkta – konsultens krisdilemma

Många konsulter har fått lämna sina uppdrag i spåren av corona. Men hur ska man tänka under kommande månader – och inför framtiden?

401

Med spridningen av det nya coronaviruset över världen har den stora affärssnurran saktat in betänkligt – och i vissa fall stannat helt. Det betyder att många dialoger pausas och nya projekt läggs på is. En stor mängd företag har korttidspermitterat eller varslat personal, men när verksamheter ska gå ner på sparlåga är det konsulterna som får lämna först.

Projekt och samarbeten; dialoger och nätverkande – det fysiska mötet är konsultens brödföda. I krisen tvingas nu alla frilansare, konsulter och gigare att prioritera om, skriver Financial Times. När människor inte längre kan träffas till följd av regler om social distansering är det svårt att bygga nya affärsrelationer och expandera sitt nätverk.

”Det är svårare att bygga tillit på distans. Konsulter måste nu demonstrera att de inte bara bidrar med rådgivning, utan att de faktiskt varit med och levererat goda resultat”, säger Fiona Czerniawska, medgrundare av Source Global Research till Financial Times.

ANNONS
ANNONS

Men den extraordinära situationen innebär inte bara hinder – utan också nya möjligheter. Konsulter utan uppdrag kan med fördel bygga på sina kompetenser med kurser eller webinarier. För frilansaren med sparkapital eller konsulten som korttidspermitterats finns det nu tid att utvecklas och lära sig något nytt. Många företag kommer också att behöva hjälp att rida ut stormen – och vissa behöver växla upp när konsumenternas vanor förändrats snabbt. För den som inte räds en utmaning finns här en uppsjö av potentiella uppdrag.

Experterna spår en gradvis återhämtning av ekonomin. Såväl företag som konsulter bör ha en plan för om pandemin och stängningen av samhället blir långvarig. Vad händer om reseförbuden förlängs med en månad? Hur ska jag agera om reglerna för social distansering fortfarande gäller under sommaren?

Självklart har lösningarna för att klara krisen högst prioritet. Men planen måste även innehålla framtidsutsikter. Hur ser verksamheten ut om ett år? Vilka beslut behöver jag fatta för att överleva – och samtidigt växa och frodas i framtiden?

”When the going gets tough, the tough get going.”

Läs mer: Tips för krisande frilansare och gigare [Customer Insider] >

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS