ANNONS
ANNONS
kreativt-samarbete

Fem sätt att underlätta kreativa samarbeten

Kreativt arbete är ofta roligt och givande. Men ett projekt med externa parter kan lätt bli ett härke. Här är några tips på hur man kan kreera tillsammans med kunder.

48

En av de största utmaningarna i en kreativ byrå- eller frilansverksamhet är att hantera samarbeten mellan interna och externa parter. Det skriver Marketing Week. Många projekt kräver feedback från parter utanför det direkta teamet och att sammanställa allt – och försöka vara alla till lags – är en minst sagt tuff uppgift.

Marketing Week listar fem tekniker som kan underlätta i det kreativa samarbetet:

Ta in extern feedback via formulär eller gemensamma dokument. Detta säkerställer att informationen blir lätt att sammanställa och återkoppla på.

ANNONS
ANNONS

Gruppera parter för smidigare feedback. Alla behöver inte se allt hela tiden. I en längre samarbetsprocess är det bäst ifall vissa stakeholders väntar med sin feedback tills de har fått se en mer färdig produkt. När arbetsteamet är redo skickar ni efter feedback från hela gruppen på en gång.

Använd decimaler i versionshistoriken. Alla numrerar vi versioner av dokument – det är mer eller mindre nödvändigt för att kunna hålla arbetet strukturerat. Praxis är att skriva v1, v2, v3 och så vidare. Systemet funkar bra, men risken finns att de externa parter som ska ge feedback får se v3 och direkt undrar vad som hände med v1 och v2. I det läget tänker många att det enklaste är att plocka bort versionsnumreringen – men gör inte det! Det riskerar att krångla till arbetet ännu mer.

Lösningen är att numrera med decimaler: v1.1, v1.2 och så vidare. Dokumenten som delas med kund kan begränsas till de ”stora” versionsnumren, till exempel v1.

iterativ-process
Foto: Brett Jordan/Unsplash

Blanda inte extern feedback med interna diskussioner. Hur ni än samlar in feedback från externa parter så ska dessa inte ha full insyn i era interna diskussioner. Om ni arbetar i ett gemensamt dokument – se till att det går att lägga privata kommentarer.

Undvik att scopet fortsätter växa genom att hålla fast vid deadlines. Alla som jobbar kreativt har säkert upplevt den här situationen flera gånger. Du har precis levererat en slutversion av en produkt; alla parter har fått säga sitt under arbetets gång och ni har förfinat produkten i flera rundor av feedback. Leveransen är klar…eller?

Risken finns alltid för att det kommer in alldeles för sen feedback från en extern part. Det sätter alltid teamet i en svår sits. Ska man vara medgörlig, fixa allt i sista sekund och riskera förseningar? Eller säga nej och riskera att kundrelationen försämras? Självklart är det bra att ha kunden i fokus, men att hålla fast vid deadlines är inget konstigt. Om en kund verkligen trycker på och vill. Att ändringar görs efter slutleverans – presentera då en kostnadsbild. Om de har respekt för er verksamhet och er tid så vill de betala för extra arbete.

I slutändan är kreativt samarbete alltid lika spännande och kul som det är utmanande. Med dessa tips gör du det lättare för alla parter.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS