ANNONS
ANNONS
Storytelling marketing

Fem lysande exempel på storytelling

Instagram som kanal lämpar sig bäst för gripande berättelser. Fem lysande exempel från 2019 visar hur detta kan se ut.

100

Att berätta en historia genom sitt varumärke har blivit allt viktigare. Genom så kallad storytelling marketing kan kunder se vad ert företag har att erbjuda, inte bara till den enskilda konsumenten, utan också till omvärlden i helhet.

Sociala medier-konsulthemsidan Sked Social listar i en artikel från 2019 exceptionella exempel på storytelling marketing via Instagram. Vi har valt ut fem av företagen som förekommer i artikeln och hittat nya, aktuella exempel på hur deras berättande syns på Instagram.

Airbnb

Uthyrningsplattformen Airbnb är kända för att ha en mästerligt framtagen strategi när det gäller värdemässig framtoning och storytelling marketing. Allt sammanfattas i den enkla sloganen ”Belong Anywhere”. Kontentan är att företaget erbjuder hus och boenden världen över, och att man som resenär alltså kan hitta ett hem var man än är i världen.

ANNONS
ANNONS

Genom sitt arbete på Instagram berättar Airbnb olika historier om de bostäder som hyrs ut via företaget, samt presenterar hyresvärdarna själva. Ofta rör det sig om mer okonventionella hus, som det nedan.

Dove

Skönhetsbolaget Dove har utskiljt sig som ett företag som vill ta ställning i sociala frågor, särskilt när det gäller områden som utseendeideal och kroppsfixering. I sin Instagramkampanj #armsup belyser de kvinnor av av alla slag, oavsett ålder, kroppsform eller om de lider av någon slags hudåkomma.

Det interaktiva formatet gör att kvinnor över hela världen kan berätta om sin hud, hudvård och mer specifikt, sina underarmar. Kampanjer som #armsup har gjort att Dove har kopplats ihop med positiva värden som inkludering och mångfald.

Google

Om man är en global mångmiljardinstitution som Google kan det vara extra viktigt att rikta fokus mot det som gjorde att användare tog till sig produkten från början. Med sin kampanj ”A year in search” har Google gjort just detta. Kampanjen är inriktad på de hjältar som utmärkt sig under det gångna året.

Genom en egenproducerad video vill Google, genom ta ansats i sökningarna kunderna har gjort, lyfta fram de goda händelser som skett det gångna året. På så sätt lyckas man lyfta fram företagets grundvärde för konsumenten: möjligheten att när som helst ta del av världsaktuella och gripande händelser.

Always

Damhygiensbolaget Always har tagit tillvara på att de har en uteslutande kvinnlig målgrupp genom att föra fram ett positivt och feministiskt budskap. Uttrycket ”Like a girl” har länge förknippats med negativa värden, så med kampanjen med samma namn vill företaget vända den trenden.

Satsningen verkar ha gett effekt, om man få tro företagets egna research. Hemsidan Marketing Week skriver att 76 procent av unga kvinnor inte längre ser ”Like a girl” som negativt efter att ha tagit del av en video från kampanjen. Två av tre män ska också ha ändrat syn på uttrycket efter att ha sett videon.

Kampanjen lanserades för några år sedan, men körs flitigt på företagets Instagram-konto.

Apple

För några år sedan lanserade Apple kampanjen #ShotoniPhone. Upplägget går ut på att Iphone-användare tar bilder med sina telefoner och laddar upp dem på Instagram. Enkelt kan tyckas, men Apple har lyckats göra kampanjen till en långkörare.

Senast i februari lanserade företaget en tävling där de användare som tagit de bästa bilderna fick visa upp sina verk på billboards. Förutom att visa kvalitén på Iphones kamera lyckas Apple med kampanjen också lyfta fram sin genomtänkt konstnärliga image. Att dessutom kunna fylla sitt Instagram-konto med övervägande användarskapat material är snudd på genialiskt.

Storytelling marketing blir ett allt viktigare koncept, och det gäller att ta tillvara på alla tillgängliga verktyg för att använda metoden. Varför inte se över era sociala medier och reflektera över om ni har ett mer snävt produktfokus eller skulle gynnas av en mer allomfattande berättelse i er kommunikation?

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS