ANNONS
ANNONS
varumärken-starka-solsystem

Varumärken med starka solsystem lyckas bäst

System med stor dragningskraft skapar starka relationer med kunderna – och gör det lättare att knyta nya kontakter. Här är tre exempel på varumärken som lyckats skapa ett solsystem kring sig själva.

166

Om du missade del ett och två av artikelserien om Mark Bonchek, klicka här (del 1) eller här (del 2).

Vi har lärt oss grunderna i doktor Mark Boncheks solsystemsteori ORBIT. Nu ska vi gå in på hur man värderar gravitationen i ett varumärkes solsystem. För att friska upp minnet så står Orbit för Ongoing Relationships Beyond Individual Transactions. Systemet bygger på bestående och meningsfulla relationer mellan ett varumärke och dess intressenter, där transaktionerna integreras.

För att bedöma dragningskraften hos varumärken har Mark Bonchek utvecklat ett slags checklista med fyra uttalanden. Ju mer ett företag håller med om varje uttalande, desto mer dragningskraft kommer det att ha. Dessa är uttalanden är:

ANNONS
ANNONS
  • Det finns flera sätt för människor att uppleva vårt varumärke – även om de aldrig köper våra produkter.
  • Vi säljer produkter som tjänar vårt syfte (istället för att vårt syfte är att sälja produkter).
  • Vi skapar sammanhållning och lyfter våra fans som ambassadörer för varandra.
  • Vi använder data för att hjälpa våra kunder att lära känna sig själva bättre.

Tre grymma exempel

Vissa företag har redan arbetat i flera år med strategier som liknar Boncheks. De tre exempel som han tar upp är Disney, Sephora och Vail Resorts.

Disney har enligt Bonchek ett av de mest kompletta systemen i företagsvärlden. Disneys syfte är ”make people happy”. Och ledordet ”magic” ska genomsyra hela deras verksamhet och narrativ. Som exempel berättar Bonchek om Disneys initiativ Magic Band, en accessoar för besökare på deras resorts. I den tillhörande appen kan besökare planera sitt besök i förväg och lägga upp en rutt för att se de viktigaste attraktionerna. När de sedan är på plats i parken med sitt Magic Band på sig kan de göra betalningar helt sömlöst, deras bord är redo i tid på restaurangen och kyparen vet vilka rätter som är deras favoriter. På så sätt kan föräldrarna fokusera på att ha en fantastisk upplevelse med sina barn. Tack vare sitt syfte har Disney blivit ett etablerat varumärke som spelar i en egen liga när det kommer till dragningskraft.

Sminkjätten Sephora använder sig av flera olika kundupplevelser för att skapa sitt solsystem. En bestående relation med en av märkets ”beauty consultants” ligger till grund för köpresan och via deras digitala community ”Beauty Talks” kan vem som helst ställa frågor till experter och andra kunder. På ”Beauty Board” kan människor dela bilder på sin look och vilka produkter som de använt för att skapa den. Sephora har även en digital tjänst, kallad Color IQ, som kan matcha hudfärg med rätt foundation. Märkets syfte är ”personalized beauty” och med alla dessa tjänster, i kombination med ett lojalitetsprogram som samlar data, kan man leva upp till det. Över 80 procent av köpen sker nu via det programmet.

Slutligen så tar Bonchek upp Vail Resorts, ett amerikanskt företag som driver skidorter runt om i landet. De har skapat ett socialt nätverk med tillhörande äventyrsspel, kallat EpicMix, som kopplas till åkarnas liftkort. Med nätverket kan besökare dela åk och jämföra sig med varandra och med proffsåkare. Bilder tagna på besökarna taggas enkelt via biljetten och läggs upp på nätverket. EpicMix underbygger Vail Resorts syfte att göra tiden i backen lika social som den i värmestugan. Under finanskrisen 2008 gick Vail mot strömmen och såg tillväxt.

I slutändan handlar Orbit och dragningskraft om ett nytänk för många varumärken. Det är ingen förändring som går att göra över natt, utan en som kräver grundlig analys och god självinsikt. Först när man hittat rätt prioriteringar kan man börja skapa sitt solsystem.

Om du vill läsa hela Mark Boncheks bok kring Orbit, klicka här.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS