ANNONS
ANNONS

Ta er brand image till sociala medier

Den uppkopplade kunden förväntar sig att ni finns i dennes kanaler. Här är några tips för att lyckas med er varumärkesstrategi i sociala medier.

153

Digitala strategispecialisten Jenn Chen skriver i ett inlägg på Sprout Social om hur man som företag ska ta sig an sociala medier. Här är hennes bästa tips.

Lägg en bra grund. De flesta vet vad grundläggande branding innebär, och samma koncept ska självklart appliceras på era konton i sociala medier. Det gäller såväl grafisk profil som copywriting och annan kommunikation.

Här är ett exempel från Nikes Twitterkonto. Logga, banner och texten i biografin stämmer överens:

ANNONS
ANNONS
nike-twitter
Foto: Skärmdump/Nike Twitter

Ett tips är att göra en grundlig genomgång av alla era sociala mediekonton, för att säkerställa att alla loggor och banners överensstämmer. Att skapa en kalender för när ni ska kommunicera är ett annat knep för att garantera att ert budskap är samma i alla kanaler.

Förläng er visuella branding. Visst kan du ibland gissa dig till vilket företag som producerat en reklamfilm eller annons, bara på valet av färger, komposition och språk – utan att ens behöva se deras logga? Det är ingen slump. De flesta företag och varumärken har nämligen en viss profil på sin kommunikation, och den försöker man hålla fast vid oavsett medium. Ni ska självklart förlänga är visuella branding även i sociala medier. Se till att utveckla en tydliga guider och mallar för att göra det lättare för alla medarbetare att kommunicera ”på ert sätt”.

Här är ett urklipp från klädmärket Scotch & Sodas Instagramkonto. Märket har en distinkt visuell stil på sina kläder och sin reklam, något man förstärker genom att även ladda upp foton i den stilen i sociala medier.

scotch-instagram
Foto: Skärmdump/Scotch & Soda Instagram

Utveckla en varumärkespersonlighet som passar kanalen. All kommunikation passar inte i alla kanaler. Det kan finnas anledning att justera ”personligheten” bakom varje konto så att den passar bättre till den del av er målgrupp som finns i den kanalen. Till exempel har Instagram eller Tik Tok generellt en yngre användarbas än Facebook, och då finns det småjusteringar ni kan göra för att kommunicera mer effektivt.

Definiera er tonalitet och röst. Vissa företag anammar en mer personlig röst på sociala medier, medan andra tar en mer informativ approach. Se till att välja rätt tonalitet för just er image. Jobba fram en tydlig stilguide som alla på kommunikations- och marknadsavdelningen kan ta del av.

Överväg att skapa mer än ett konto i en kanal. Många företag använder sig av flera konton på till exempel Twitter. Ofta har det att göra med en stor geografisk spridning i verksamheten, eller att man vill hålla kundservice separat från huvudkommunikationen.

Modejätten H&M har valt strategin med flera olika konton på Twitter. Förutom att separera kundservice från huvudkontot har man även ett konto per verksamhetsregion, till exempel H&M USA och H&M UK.

hm-kundservice-twitter
Foto: Skärmdump/H&M Twitter

Oavsett vilken strategi ni väljer är det klokt att se över punkt 1-4 för varje nytt konto ni skapar. Tänk också efter noga innan ni väljer att skapa ett nytt konto. Risken finns att ni bara skapar mer jobb för er själva – och onödig förvirring för era kunder.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS