ANNONS
ANNONS
samarbete-varumärken

Samarbete blir en tillväxtnyckel för varumärken

Yngre generationer sätter press på företag att dra sitt strå till stacken för att skapa en bättre värld. I ljuset av de sociala och klimatmässiga utmaningar vi står inför kan samarbete och co-branding bli nästa steg för många varumärken.

185

Det skriver analyshuset Wunderman Thompson i sin trendrapport The Future 100. Enligt undersökning som de genomförde i oktober 2020 uppger 80 procent av amerikanska generation Z att de tycker att varumärken ska verka för att göra människors liv bättre. 82 procent svarar att de tycker att konkurrerande företag ska samarbeta för att göra världen till en bättre plats.

Och varumärkena verkar lyssna. Under de senaste åren har flera företagsjättar gått samman i olika projekt. Till exempel lanserade Microsoft initiativet ”Transform to Net Zero” i juli 2020. Målet är att bli en koldioxidneutral verksamhet och företag som Nike, Mercedes-Benz, Unilever och Danone har slagit följe.

Ett annat samarbete är de 27 amerikanska storföretag som krokade arm för att stävja arbetslöshet i New York i spåren av pandemin. JP Morgon Chase, IBM och Amazon gick i bräschen för satsningen och skapade ”The New York Jobs CEO Council” i augusti 2020. Målet är att anställa 100 000 personer från bland annat minoritetsgrupper till 2030.

ANNONS
ANNONS

Men det klarast lysande exemplet är ändå det globala samarbetet som möjliggjorde utvecklingen av covid-19-vaccinet på rekordtid, skriver Wunderman Thompson. Brittiska läkemedelsföretaget GSK samarbetade med sin franska konkurrent Sanofi, medan amerikanska Pfizer gick ihop med BioNTech för att skapa sitt vaccin. Det senare fick godkänt i december 2020 – bara 9 månader efter att Världshälsoorganisationen WHO utropat covid-19 som en pandemi.

Ny kultur – eller?

Rapporten tar även upp protesterna och det digitala upprop som följde mordet på George Floyd i maj förra året som ett exempel på varumärken som går samman för att skapa förändring. Här finns dock anledning till viss skepsis. Långt ifrån alla varumärken som uppmärksammade mordet och den pågående diskrimineringen av svarta i USA gjorde något konkret för att avhjälpa situationen.

Att visa sympati för en rörelse är en sak, men utan handling kan det framstå som ren marknadsföring. Det blir ett slags ”social washing”, där företag försöker framstå som socialt hållbara utan att egentligen sträva mot att vara det. Begreppet är såklart nära besläktat med ”greenwashsing”. Som konsument kan man kräva mer än en post i sociala medier – speciellt av globala företag med diger kassa, stort inflytande och reell makt.

På ett övergripande plan är det dock tydligt att det kulturella skiftet från ”jag” till ”vi” nu även börjat leta sig in bland företagen. Förändring kräver gemensamma krafttag och det är tydligt att samarbete faktiskt är möjligt – bara vi lägger manken till.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS