ANNONS
ANNONS
fokus-varumärke

Rapport: Förnyat fokus på varumärken

2020 blir året för mer långsiktigt marknadsföringsarbete.

503

Det rapporterar Yahoo Finance. Siffrorna baseras på enkät från byrån WARC som skickats ut till över 800 marknadsförare världen över, där svaren sammanställts i en rapport titulerad The Marketer’s Toolkit 2020.

Rapporten talar sitt tydliga språk: kortsiktigt tänkande har blivit ett problem. Av de tillfrågade svarade 70 procent ja på frågan om varumärken spenderat för mycket de senaste åren på performance marketing – det vill säga direkt resultatbaserad marknadsföring.

Samtidigt tror 40 procent av de tillfrågade på större budgetar för investeringar i varumärkesstrategi under 2020.

ANNONS
ANNONS

”Varumärkesbyggande är tillbaka på allvar under 2020. Efter flera år av fokus på resultatbaserad digital marknadsföring är det allt fler varumärken som ser över sin långsiktiga plan”, säger David Tillman, head of content på WARP, i en kommentar, enligt Yahoo Finance.

”Samtidigt som industrin skiftar mot varumärkesbyggande och mer långsiktigt tänkande ser vi flera hinder för utvecklingen, bland annat företagskultur, marknadsavdelningarnas kompetenser samt behovet av tydligare mätverktyg för värdet av varumärken”, fortsätter Tillman.

Startsträckan för varumärken som är digitala i första hand har kortats ned avsevärt med performance marketing, som är högeffektiv på kort sikt, och nya kanaler som gör det lätt att kommunicera direkt med konsumenter.

Men en kortsiktig strategi är just det – kortsiktig. Det kan tänkas att många av dessa unga företag börjar bli varse om att samma principer för hållbar tillväxt gäller för dem som för traditionella verksamheter, och att de nu befinner sig nu i en fas där de måste skifta sitt fokus till varumärkesbyggande för att fortsätta växa.

Hela rapporten finns att ladda ned här.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS