ANNONS
ANNONS
sociala-medier-policy

Policy för sociala medier: Var går gränsen?

Hur ska man som arbetsgivare tänka när man skriver ihop en policy för medarbetarnas aktiviteter på sociala medier? Forbes reder ut de bästa greppen för att lyckas.

147

Är du en av många som drömmer om att skapa ett viralt inlägg på sociala medier? Innan du sätter i gång kan det vara bra att undersöka om din arbetsgivare har en policy för vad man får säga. Det skriver Alonzo Martinez i en artikel på Forbes sajt.

Terrible person': Journalists revolt over reporter's Kobe suspension - NZ HeraldMånga organisationer har hamnat i blåsväder på grund av situationer som uppstått i sociala medier. Ett exempel som Martinez lyfter är Washington Post. Tidningen hamnade mitt i en mediestorm efter att man tillfälligt arbetsbefriat en journalist på grund av en tweet.

Efter att basketstjärnan Kobe Bryant hastigt gick bort i en helikopterolycka i januari 2020 twittrade journalisten Felicia Sonmez om ett reportage från 2016 kring våldtäktsanklagelserna mot stjärnan. Sonmez mötte hård kritik från fans och fick till och med utstå hot. Därefter arbetsbefriades hon temporärt, medan tidningen utredde situationen.

ANNONS
ANNONS

Washington Post hävdade att journalisten visat bristande omdöme när hon twittrade om Kobe Bryants våldtäktsanklagelser så nära inpå dennes bortgång, samt att hennes tweet bröt mot tidningens sociala mediepolicy, och att det var därför hon hade arbetsbefriats. Efter ett internt upprop gjorde Washington Post en omvärdering av sin policy och kom fram till att journalisten faktiskt inte hade brutit mot några riktlinjer.

Bästa tipsen för att hantera sociala medier
Sociala medier som fenomen har växt otroligt snabbt det senaste decenniet. Därmed måste också företagets policy förändras med tiden. Washington Post hade inte uppdaterat sina riktlinjer sedan 2011 och det hämmade dem avsevärt i den situation som uppstod.

Företagspolicy för sociala medier bör fokusera på dessa områden:

  • Etablera ett tydligt syfte. En bra policy anlägger en bra balans mellan att värna de anställdas yttrandefrihet och företagets önskan om att bevara sitt varumärke och goda rykte.
  • Gör skillnad på personliga inlägg och inlägg som kan kopplas till företaget. Om det finns någon som helst antydan till koppling mellan ett personligt konto och användarens arbetsgivare löper båda parter ökad risk för missförstånd. Se till att tydligt definiera hur anställda bör agera.
  • Specificera vilket typ av innehåll som absolut inte tolereras. Vissa typer av inlägg är helt enkelt inte okej. Om dessa kan kopplas till företaget kan den anställde riskera uppsägning. Till exempel inlägg med åsikter som uttalanden som kan uppfattas som extremistiska, våldsbejakande, rasistiska eller sexistiska. Men även inlägg som talar illa om företaget, dess ledning eller dess anställda.
  • Referera till etablerade riktlinjer från HR. Företaget har säkerligen väletablerade riktlinjer och en tydlig integritetspolicy. Använd dessa som grund – ofta gäller exakt samma principer i det digitala rummet som i det fysiska.
  • Granska och uppdatera policyn ofta. Den digitala världen förändras snabbt. Se över er policy ofta och uppdatera den kontinuerligt när kanalerna och det offentliga samtalet förändras.
  • Ta höjd för internationella riktlinjer. Vissa regler gäller bara i Sverige eller EU (till exempel GDPR). Se till att åtminstone ha vetskap om vilka riktlinjer som kan gälla på andra marknader.

Många arbetsgivare önskar nog att de kunde ha total kontroll över vad som sägs om företaget i sociala medier. Självklart kan inte ett företag inskränka på människors grundlagsskyddade yttrandefrihet, men anställda måste också vara tydliga med att separera sina personliga och professionella konton. Inlägg i sociala medier kan spridas som en löpeld och bli till en storbrand som är svår att släcka. Att ha en tydlig policy hjälper till att minska risken för eldsvådor – både för företaget och för medarbetarna.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS