ANNONS
ANNONS
mcdonalds-ronald-mcdonald-hus

McDonald’s nya reklamfilm – en känslostorm

Snabbmatsjätten är känd för sin satsning Ronald McDonald Hus, som möjliggör bekvämt boende för svårt sjuka barn och deras familjer. Nu vill man berätta hur det första svenska huset grundades.

190

Första huset öppnade redan 1974 i Philadelphia i USA, och sedan dess har ytterligare 367 tillkommit runt om i världen, skriver Resumé.

Syftet med Ronald McDonald Hus är att svårt sjuka barn ska kunna bo bekvämt med sina familjer, och samtidigt ha nära till ett barnsjukhus.

I en ny film och tv-reklam berättar nu kedjan om hur McDonald’s Sveriges grundare Paul Lederhausens personliga tragedi ledde till hur Ronald McDonald Barnfond startades, och hur det första svenska huset blev verklighet. Se filmen och tv-reklamen här nedan.

ANNONS
ANNONS

”Det är med stolthet och mycket känslor vi visar upp den här filmen. Paul, Iréne och Ericas liv och historia berör oss alla. Vi hoppas på att kunna engagera våra gäster att vilja bidra till insamlingen vi gör på restaurangerna, och tillsammans med oss stötta Ronald McDonald Barnfond i det viktiga arbete de gör för sjuka barn och deras familjer”, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör McDonald’s i Sverige, enligt artikeln.

Enligt Resumé är filmen framtagen av Nord DDB, producerad av Social Club och regisserad av Simon Kaijser.

McDonald’s genomför även en årlig insamling till förmån för Ronald McDonald Hus. Mellan den 26 november och den 1 januari kan alla som besöker en av kedjans restauranger stödja satsningen genom att köpa utvalda produkter på McDonald’s meny.

Ronald McDonald Hus finns på fem platser i Sverige, och sedan starten 1993 har över 50.000 familjer bott på något av Husen.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS