ANNONS
ANNONS
etisk-marknadsföring-miljö

Marknadsföring för miljöns skull

Etiskt försvarbart – och faktiskt mer övertygande.

635

Det skriver gästskribenten Jessica Lohmann i en artikel på Entrepreneurs sajt. Hon vill lyfta den roll som marknadsföring spelar i konsumtionshetsen, och trycka på vikten en mer etisk verksamhet i framtiden.

Genom att hjälpa konsumenterna att göra medvetna val som gynnar miljön – även om det ibland betyder att konverteringen uteblir – kan även gynna er verksamhet i längden.

Yngre generationer är mer oroliga för framtiden, och många letar efter sätt att vända trenden. Enligt statistik från Huffington Post är det över 60 procent av ”millenials” som oroar sig över läget i världen och känner ett personligt ansvar att göra skillnad.

ANNONS
ANNONS

Här finns det en möjlighet för företag att rannsaka sig själva, och pusha för en mer etisk produkt och verksamhet – och därigenom skapa ökad kundlojalitet, något som de allra flesta företag redan strävar efter.

Förutom att sälja mer rättvisa produkter som producerats med omsorg för såväl miljö som människor finns det en stor möjlighet för marknadsavdelningen att driva hem budskapet ordentligt. Jessica Lohmann listar sina bästa knep för att sända ett tydligt budskap med etisk marknadsföring:

Transparens. Allt fler kunder uppskattar att veta var produkterna kommer ifrån, hur och under vilka omständigheter de producerats och få information om klimatavtryck och miljöpåverkan.

Försök inte manipulera eller spä på ”säljhetsen”, utan praktisera lugn och ärlighet i verksamheten. Desperation efter att säkra affären är inte särskilt klädsamt, så försök istället att fokusera på varför kunden ska välja just er produkt.

Till exempel kan priser rundade uppåt i hela kronor förmedla en sundare inställning till konsumtion, köphets och prispress; 60 kronor jämt känns så mycket ärligare än 59,90. Se även till att hålla en tydlig linje gällande prisnedsättningar och reor. Alla kunder letar bra priser, men ingen vill bli blåst – så försök inte mörka eller hymla med varken priser, produkten eller dess funktioner.

Många ser även att företag de interagerar med stödjer välgörenheter i olika former. Ge gärna en beskrivning av ert engagemang, och varför valet föll på just den här organisationen. Försök inte skryta med era insatser, utan beskriv ert arbete och engagemang på ett sätt som inspirerar.

Erbjud bra kundservice. Genom att lyfta upplevelsen för alla kunder som interagerar med er ser ni till att bygga bra relationer och potentiellt även starkare kundlojalitet. Fokusera på autenticitet i alla kontakter med kunder, oavsett om det gäller fysiska möten, via telefon, chatt eller sociala medier. Behandla alla kunder med respekt – och äg era misstag. Ingen gillar kollegan som bara skyller ifrån sig, och detsamma gäller företag och varumärken.

Avslutningsvis kommer tror Jessica Lohmann att samarbeten företag emellan kommer at vara en nyckel till framgång. Sluta se andra aktörer som enbart konkurrenter, och se möjligheterna i att samarbeta och sälja in varandra som komplement. Det vinner alla på i längden – både ni och era kunder.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS