ANNONS
ANNONS
sociala-medier-strategi

Lyssna på det ”sociala sorlet” – tre tips

Sociala medier är bra för kundkommunikation. Så undviker ni att det blir en monolog.

266

Marketing Tech News listar sina bästa tips för att lyssna mer uppmärksamt på det ”sociala medie-sorlet”.

Anamma en vänlig och lättillgänglig image

”Det är ganska enkelt – människor gillar andra människor”, skriver Marketing Tech News, och däri ligger utmaningen för många företag på sociala medier. Risken finns att kommunikation utan fysiska möten lätt blir opersonlig och styltig, så se till att skapa en image som era kunder kan relatera till.

Lyssna in vad era kunder säger om er på sociala medier, hur de kommunicerar och interagerar med varandra, och använd den datan till att anpassa ert innehåll och budskap. Ett annat tips är at lyssna på vad som sägs om era konkurrenter – det finns säkerligen områden ni inte tänkt på, och som kan förbättras.

ANNONS
ANNONS

Visa att ni faktiskt lyssnar

Företag behöver feedback från kunder för att växa – och i dag finns mycket av den helt gratis i sociala medier. Samla in intryck från olika kanaler, kom ihåg att berätta för era kunder hur viktiga deras tankar och idéer är och återkoppla alltid när kundfeedback resulterat i förändring och förbättring.

Se till att lyssna ofta och noga – och svara personligen, för ingen gillar att få autosvar.

Se möjligheterna i negativ feedback

Dagens konsumenter litar på dialogen med varumärken och företag via sociala medier. 40 procent av de som skickar negativ feedback via sociala medier räknar med ett svar inom en timme, enligt data från Edison.

Förändringar i produkter eller tjänster sker sällan över en natt, men genom att vara transparent och ärlig i sin kommunikation kan man vinna mycket som företag – och vända de negativa tongångarna till positiva. Lyssna noga, svara ärligt och se till att bibehålla dialogen – det är så ni växer.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS