ANNONS
ANNONS
vinna-pitcher

Landa pitchen som vinner upphandlingen

Upphandlingar är livsblodet för de flesta byråer. Många tror att det är det flashigaste konceptet som vinner jobbet – men ofta är det något helt annat som avgör.

128

Det skriver krönikören som går under alias Secret Marketer på Marketing Week. ”Jag har sett allsköns nonsens från byråer som försöker vinna mina upphandling” inleder hen, och fortsätter: ”men det är sällan pitcharbetet blir verklighet – men det är inte heller tanken”. Enligt Secret Marketer är pitchen till för att deltagande byråer ska visa upp sin energi, passion och problemlösningsförmåga. Men mest av allt för att ingjuta förtroende.

Alla byråer som fortfarande är med när det kommer till pitchen ska ha kapaciteten att leverera arbetet. Kanske är det byrån med den mest kreativa lösningen som vinner upphandlingen – men det är sällan den avgörande faktorn. Det är personkemin, skriver Secret Marketer.

Nutid och framtid före dåtid

Ofta kan kvaliteten på det inlämnade arbetet variera stort mellan bidragen – och det är inte så konstigt. Att utifrån en textbrief leverera kreativt arbete är minst sagt svårt och kan kräva mycket tid och energi.

ANNONS
ANNONS

”I en upphandling nyligen så var det en byrå som verkligen gick för det. Jag var inte kär i deras förslag, men jag älskade deras hängivenhet, energi och passion. De gav oss inspiration och hopp – det är den bästa sortens pitch.”

I slutändan är det viktigaste inte att ha den mest storslagna idén, flest bilagor eller det bästa cv:t, utan att förmedla rätt känsla. Det är så man vinner pitcher, menar Secret Marketer. Men framför allt är det så man gör ett bra jobb när man väl fått uppdraget.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS