ANNONS
ANNONS
konsumenter-trender-2021

Konsumenttrenderna du måste ha koll på

2020 var ett minst sagt omtumlande år. Mångas vardag har vänts upp och ner – och marknaderna likaså. Här är några trender att hålla ett öga på i år.

259

Att världen förändrats av pandemin kan nog alla skriva under på. Covid-19 tvingar företag inom i princip alla branscher att omforma sin affärsmodell, kapitalstruktur och sin marknadsstrategi, skriver KPMG i en rapport. Revisions- och rådgivningsjätten ser fyra ”makrotrender” som kommer att påverka hur företag närmar sig dessa omformningar.

  1. Ekonomiska svårigheter
    I den efterföljande lågkonjunkturen har många konsumenter fått det svårt med ekonomin. Arbetslösheten har ökat snabbt, men även de som inte förlorat jobbet har hållit hårdare i plånboken. Det gäller för företag att göra en gedigen riskanalys kring pandemin och dess påverkan på kunderna.
  2. Digital revolution
    Den resa mot digitala lösningar som pågått under mer än ett decennium har snabbats på under pandemin. Företag måste snabbt ställa om till det digitala, både för att minska kostnader och för att möta den ökade efterfrågan på e-tjänster. Samtidigt måste man också utforska hur man kan bibehålla varumärkets image och identitet när det fysiska mötet är borta. Företag bör också investera i verktyg för cybersäkerhet för att mota bort hackare och minimera risken för att data går förlorad, skriver KPMG.
  3. Tappat förtroende
    Många varumärken upplever att konsumenterna tappat förtroende för dem. Värde-drivet handlande blir allt mer vanligt och allt fler kräver nu att företag gör sitt för att göra världen till en bättre plats. Att implementera – och kommunicera – social och klimatmässig hållbarhet kommer att vara otroligt viktigt under 2021 och framåt.
  4. Hjärtat i hemmet
    I nedstängningar och restriktioner har stora delar av samhällets medborgare arbetat hemifrån. Externa skärmar och bekväma kontorsstolar har sålt som smör. Och av de som spenderat en stor del av sin tid hemmavid har många fått upp ögonen för det lokala; i somras blev hemester ett trendigt uttryck. Företag måste ta vara på detta för att hitta tillväxt. 

Det ska företag fokusera på nu

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att navigera det föränderliga landskapet år 2021. För företagen blir det extra viktigt att känna sina kunder väl, men också att analysera hur de kan tänkas agera i framtiden och vad det innebär för affärsmodellen, skriver KPMG. Här krävs djupgående trendspaning och nytänkande – även internt – för att ligga steget före.

Slutligen krävs det att företag tar sitt sociala och klimatmässiga ansvar. Kanske behöver ni tillsammans omdefiniera er värdegrund och vad ni står för? Konsumenterna räds inte att överge ett varumärke för vilket de inte känner tillit – så se till att börja arbetet med att förtjäna deras förtroende redan nu.

ANNONS
ANNONS
ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS