ANNONS
ANNONS
netflix-snapchat

Karantän och isolering gynnar Netflix och Snapchat

Ingen går ut, och inga får träffas. I coronapandemin frodas de digitala jättarna. 

342

När vi alla sitter hemma är det många som utnyttjar streamingtjänster och sociala medier. Två digitala giganter rapporterar enormt starka siffror, skriver Marketing Week.

Netflix rapporterar att man fått in ofattbara 15,7 miljoner nya prenumeranter under det första kvartalet i år. Det är en ökning med nästan hundra procent från samma period förra året. Det är tydligt att många degar framför en film eller serie i dessa smittspridningstider. Netflix har nu över 182 miljoner prenumeranter.

Både intäkterna och vinsten växte under årets tre första månader. Samtidigt medger streamingjätten att de nytillkomna internationella prenumeranterna inte innebär ett lika stort tillskott av intäkter som tidigare. Detta på grund av att många valutor fallit i krisen, och därmed är värda mindre mot den amerikanska dollarn. Det slår mot den potentiella vinsten man skulle gjort på den här massiva ökningen i antalet prenumeranter.

ANNONS
ANNONS

Även det faktum att många film- och serieproduktioner har pausats eller skjutits upp kommer att påverka Netflix på ett eller annat sätt. Att hålla ett gediget utbud av de mest populära serierna, samt erbjuda unika egenproducerade shower är Netflix a och o. När produktioner skjuts upp kan det bli stora glapp i Netflix kalender och utbud. Frågan är om inte dippen i antalet nya prenumeranter efter coronakrisen kommer att bli lika stor som ökningen man sett under årets tre första månader?

Dessutom innebär pausade eller försenade produktioner att stora utgifter som skulle påverkat resultaten i första och andra kvartalet kommer att förskjutas till årets andra halva. Man bör därför vara försiktig med att dra för stora växlar på Netflix goda siffror i första kvartalet.

Även den visuella sociala medieappen Snapchat går också starkt i krisen. Antalet aktiva användare steg med 20 procent till 229 miljoner under första kvartalet i år. ”Snap” såg dessutom en spik i användandet av appen under sista veckan i mars, då kommunikationen mellan användare ökade med 30 procent i snitt. Vissa regioner som drabbats speciellt hårt av coronaviruset såg ökningar på 50 procent i kommunikationen via Snapchat.

Intäkterna i det första kvartalet steg med 44 procent jämfört med 2019. I januari och februari såg Snapchat stark tillväxt i sin annonsplattform, vilken är appens främsta intäktskälla – en tillväxt som dock stannade av i mars. Det återstår att se om april månad följer den trenden. Många företag har dragit ned kraftigt på sin marknadsföring i väntan på att krisen ska passera – och det kan drabba Snapchat i längden.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS