ANNONS
ANNONS
zlatan-varumärke

Har Zlatan sabbat sitt varumärke?

"Det som var charmigt och coolt på vägen upp blir till något annat när man är multimiljonär, legend och en av de största."

225

Det skriver Ronny Olovsson, pr-strateg på Vinter, i en krönika på Resumé.

I går, tisdag, lade Zlatan Ibrahimovic upp en kryptisk video på sitt Instagram-konto, föreställande en Hammarby-fotbollströja som bar hans namn. Efter publiceringen visste spekulationerna inga gränser, och teorierna om vad detta betydde avlösta varandra; den ena galnare än den förra.

Trots Zlatans orädda personlighet, och vana att gå sin egen vag, slog onsdagsmorgonens besked ned som en bomb: världstjärnan går in som delägare i Hammarby Fotboll.

ANNONS
ANNONS

Ronny Olovsson tycks illa berörd. Han känner för Malmö-supportrarna, som så sent som i oktober samlades utanför Malmö Stadion för att se en staty av Zlatan avtäckas och hylla stjärnan som växte upp i Rosengård och som fostrades av Malmö FF.

”Zlatan har varit rejält vårdslös med att vårda sitt varumärke i närtid”, skriver han.

Han listar tre saker som han menar skadat Zlatans varumärke. Förutom stjärnans frekventa medverkande i reklamer de senaste åren nämner han även attacken på landslagets tränare Janne Andersson tidigare i höst, samt den här investeringen – som Olovsson anser gjorts i fel lag.

”Alla guldbollar, ligatitlar, skytteligor brukar väga lätt mot människors kärlek när det ska summeras en livsgärning.”

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS