ANNONS
ANNONS
proctor-gamble-corona

Här är varumärket som går starkt i krisen

Marknadsföringen ska inte dras in. Tvärt om, amerikanska jätten Proctor & Gamble storsatsar på sin kommunikation i krisen.

485

Amerikanska dagligvaruföretaget Proctor & Gamble, P&G, tänker ta det här tillfället i akt och ”påminna kunderna” om att de fortfarande finns, rapporterar Marketing Week.

Beskedet om marknadsföringssatsningen kommer från finanschefen Jan Moeller. I samband med att P&G rapporterade resultatet för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår säger Moeller att man tänker ”double down”, alltså satsa extra hårt, på marknadsföringen nu i coronatider. Bolaget såg en försäljningsökning på sex procent jämfört med tredje kvartalet förra året, vilket slog prognosen som låg på två procent.

”Det finns en stor uppsida här att påminna våra kunder om fördelarna de har upplevt med våra produkter och hur de har hjälpt dem uppfylla hela familjens behov. Därför kommer vi inte försvinna från mediekanalerna”, säger Jan Moeller i samband med rapporten.

ANNONS
ANNONS

Proctor & Gamble har länge varit bland de företag i världen som spenderar mest på marknadsföring. Enligt en sammanställning i Business Insider spenderade man motsvarande drygt 43 miljarder kronor på reklam under 2018. Om man får tro Jan Moeller kommer den siffran alltså att stiga till följd av coronakrisen.

P&G tillverkar en uppsjö av produkter, till exempel rakblad och rakhyvlar, tvål, schampo och städprodukter, och äger varumärken som Gilette, Oral-B och Pampers. Bolaget har enligt rapporten sett ökad försäljning i flera produktkategorier – vissa har ökat så mycket som 20 procent jämfört med samma period förra året.

”Vi förväntar oss att gå stärkta ur det här”, säger Moeller.

Proctor & Gambles kanadensiska arm har även donerat hygienprodukter till sjukvårdspersonal i landet. Man har också börjat tillverka ansiktsmasker och handsprit som ska doneras till bäst behövande, skriver bolaget på sin hemsida.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS