
I fjol spenderade svenskarna 6,7 miljarder svenska kronor, enligt siffror från Postnord, och största andelen inköp bestod av kläder och hemelektronik.
I år väljer alltså svenska Haglöfs att gå mot prispressnings-strömmen. Nu på fredag höjer outdoormärket alltså sina priser med 100 procent, ett initiativ som man kallar ”Green Friday”.

Alla intäkter från butiksförsäljningen under Black Friday kommer att doneras till Naturskyddsföreningen, och e-handeln kommer att stängas ned hela dygnet.
”Som outdoor-varumärke är vi bekymrade över vår natur, att handla bara för att det är billigt, utan att du egentligen inte behöver produktion, gagnar inte miljön på något sätt. Genom att ta avstånd från Black Friday vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt”, säger Carsten Unbehaun, vd för Haglöfs, i ett pressmeddelande.

Initiativet liknar ett annat krafttag mot överkonsumptionen, nämligen White Monday. Enligt initiativtagaren Medveten Konsumtion deltar 500 företag, organisationer och influencers, bland annat Ikea, från 23 olika länder, i kampanjen som syftar till att förändra människors syn på shopping och konsumtion, skriver Svenska Dagbladet.