ANNONS
ANNONS
reklam-corona-kris-nike-brewdog

Är det okej med reklam under krisen?

Försök inte sko dig på corona. Det budskapet ger världens konsumenter i en ny undersökning.

1888

Marketing Week rapporterar om en ny undersökning som visar vad konsumenterna tycker om reklam i kristider. Undersökningen har gjorts av analysjätten Kantar, och omfattade över 35.000 svarande runt om i världen.

Enligt undersökningen är det bara 8 procent av konsumenter som tycker att företag ska sluta göra reklam helt och hållet under coronakrisen. Samtidigt är det tydligt att många vill se förändringar i företagens budskap i rådande situation.

Till exempel tycker 78 procent av de svarande att företagen ska ta sitt ansvar, och hjälpa samhället klara vardagen. 75 procent tycker dessutom att det kan vara passande med en ny reklamkampanj som informerar allmänheten om företagets insatser.

ANNONS
ANNONS

Nästan tre av fyra, 74 procent, tycker att företag inte ska försöka tjäna pengar på krisen. Exakt vad det innebär är lite diffust. Några av undersökningens följdfrågor kan hjälpa oss förstå lite mer: mer än 50 procent tycker att företagen ska använda samma språk och tonalitet som tidigare, och över hälften av de svarande tycker att företagen bör använda en lättsam ton i sin nya marknadsföring. 41 procent tycker att företag ska undvika skämtsamma budskap.

Det är helt klart så att allmänheten är något oense om vad som är acceptabel reklam just nu. Marketing Week listar till exempel Nikes och Ikeas reklamkampanjer som lyckade, och det något ljumna mottagandet av öltillverkaren Brewdogs handspritskampanj.

Nikes kampanj fokuserar på hemmaträning: ”If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance. Play inside, play for the world”. Budskapet är tydligt – stanna hemma för alla dina medmänniskor.

nike-reklam-twitter
Foto: Skärmdump/Nike Twitter

Ikeas reklamer i krisen fokuserar på hemmet, och hur viktigt det är för oss människor.  Reklamfilmen ”I Stay Home” har nyligen lanserats i Spanien, där smittspridningen är stor och folket sitter isolerade i sina bostäder. Kampanjen belyser vikten av att ha ett hem; där kan du vara dig själv. Kanske är det här tiden att möblera om?

Även Ikea Sverige har lagt större fokus på ett funktionellt hem – perfekt för den som jobbar hemma, och kanske samtidigt passar barnen.

ikea-sverige-instagram
Foto: Skärmdump/Ikea Sverige Instagram

Både Nikes och Ikeas nya kampanjer kommunicerar ett hjälpsamt budskap – att göra sitt för samhället – samtidigt som de behåller varumärkenas tonalitet, språk och image.

Men alla kampanjer i krisen har inte landat lika mjukt hos konsumenterna. Enligt Marketing Week fick öltillverkaren Brewdogs satsning på handsprit ett avslaget mottagande.

Brewdog valde att börja tillverka och donera handsprit för att möta den stora efterfrågan i världen. Förutom plastförpackningar använde man även ölflaskor för att kunna paketera och skeppa handspriten, men företagets tydliga branding på flaskorna ansågs av vissa som ett själviskt drag.

brewdog-handsprit-twitter
Foto: Skärmdump/Twitter

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS