ANNONS
ANNONS
rebranding-varumärken-rätt-väg

Fällorna med rebranding – gör detta i stället

Marknadsförare älskar att ta till rebranding för varumärken som har det kämpigt. Men det finns ett alternativ som är bättre.

107

Det hävdar skribenten Mark Ritson i en artikel i Marketing Week. Problemen börjar ofta med att man överväger en varumärkesförflyttning för att försöka ändra hur varumärket uppfattas av allmänheten. En rebranding är att försöka ändra allmänhetens uppfattning om ett varumärke – samtidigt som man ändrar igenkänningsfaktorer som logga, grafiskt maner, copy och bildspråk. Det är nästan alltid dömt att misslyckas.

”Den enda anledningen att göra [en rebranding] är om man måste det av juridiska skäl”, skriver Ritson.

Tre steg till fornstora dagar

Så vad bör man göra som varumärke när det börjar gå knackigt? Jo, en revitalization – eller återupplivning på svenska. En återupplivning av ett varumärke görs bäst i tre steg:

ANNONS
ANNONS
  1. Back to basics. Vad var det som gjorde företaget framgångsrikt tidigare?
  2. Isolera och destillera framgångsfaktorerna. Kanalisera dem i arbetet framåt.
  3. Motstå frestelsen att kopiera gamla grepp rakt av. Varumärken som gör samma sak varje år uppfattas inte som konsekventa – utan förlegade.

Mark Ritson vurmar för det varumärkesarbete som brittiska statens lotteri, The National Lottery, gjort de senaste åren – och det är faktiskt ett bra exempel. Efter lotteriets grundande 1994 gick varumärket stadigt uppåt. Premissen med ett överskotts som gick till kulturfrämjande aktiviteter var enkel – och gick hem hos britterna. Men så började man tappa i lottförsäljningen, och Ritson tror att svaret ligger i att varumärket tappade sin identitet. Man frångick det som en gång gjort det framgångsrikt.

En reklamfilm från 2016 visar hur The National Lottery hade tappat det budskap som lade grunden till de tidigare framångarna: allt det gott som överskottet gör. I stället förde man fram en mett mer cyniskt budskap som kretsade kring vilket typ av liv en jackpotvinnare skulle kunna leva. Det nygamla budskapet i filmen från 2019, det om vad överskottet faktiskt går till, har tagit dem tillbaka på rätt riktning.

Reklamfilmen från 2016, ”#PleaseNotThem”

Reklamfilm 2019, ”Your numbers make amazing happen!”

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS