ANNONS
ANNONS
nike-satan-shoes-lil-nas-x

Nike stämmer skaparna bakom ”satanskorna”

MSCHF är kända för galna versioner av populära produkter. Men kollektivets nya sneakers med djävulsdetaljer, ett samarbete med rapparen Lil Nas X, får Nike att se rött.

135

Skorna i fråga är en omarbetning av Nikes populära modell Air Max ’97, skriver The Verge. Den här versionen, som kort och gott kallas för ”Satan Shoes”, går i svart och rött. Skorna har ett pentagram i metall hängande från plösen, en referens till bibelversen Luke 10:18 vid tån och varje par av de 666 som tillverkats är numrerat på lästen. MSCHF hävdar även att ”varje par innehåller en droppe människoblod”.

nike-satan-shoes
”Satan Shoes” med skolåda. (Foto: MSCHF/Press)

Djävulsskorna är ett samarbete med artisten Lil Nas X, som för ett par år sedan hade en stor hit med ”Old Town Road”. Rapparen släppte i förra veckan en musikvideo till sin nya låt Montero (Call me by your name), vilken innehåller en hel del kristet och satanistiskt bildspråk. Lil Nas X, eller Montero Hill som han egentligen heter, är öppet homosexuell och videon handlar om hans personliga resa mot att acceptera sin sexuella läggning. Videon har mött stor kritik från den kristna högern i USA.

Efter att videon hade släppts lanserades skorna den 29 mars. Enligt uppgift sålde alla 666 par slut på under 1 minut – trots en prislapp på 1 018 dollar styck! Alla utom ett vill säga. Det sista paret, nummer 666, kommer att lottas ut på Twitter till någon som använt hashtaggen #satanshoes.

ANNONS
ANNONS

Nike är inte glada

Nu har alltså Nike lämnat in en stämningsansökan. En företrädare för Nike säger till CBS News att man inte haft någonting att göra med varken Lil Nas X, MSCHF eller skapandet av dessa ”Satan Shoes”. Sneakersjätten hävdar att det kreativa kollektivet MSCHF använder Nikes varumärke på ett sätt som kan ses som varumärkesintrång. De säger också att MSCHF dragit Nikes goda namn i smutsen:

Vem som än vinner denna juridiska fight så kommer det få stora konsekvenser för de företag som skor sig (hehe) på att modifiera sneakers och klädesplagg för att sedan sälja till entusiaster och samlare. Om det MSCHF gjort räknas som varumärkesintrång – kommer då hela rörelsen att dö ut?

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS